NOĆ VELIKE POBEDE
Retko kada se desi da imamo priliku da budemo na svetskoj premijeri nekog istinski značajnog filma svetskog kalibra, da takvo ostvarenje po prvi put bude prikazano pred nama. I kada se to desi, shvatimo da je to velika odgovornost jer reči kojima pokušavamo da opišemo ovaj film su među prvima koje će ga ispratiti.
Međutim, to se desilo sinoć sa ŽIVOTOM I SMRĆU PORNO BANDE Mladena Đorđevića, To je film koji je svojom energijom, veštinom i višeslojnošću ne samo prevazišao sva očekivanja, nego se zaista ni ne kvalifikuje u neke tipične etikete "dobrog", "odličnog", "srpskog" filma. Mladen je snimio veliki, međunarodno relevantan film, i naslov kakav naša kinematografija nije imala već više od deset godina, ako ne i duže. Deset godina označava vreme prošlo od RANA, ali za razliku od RANA, PORNO BANDA u mnogim aspektima promera granice filmskog izraza na evropskom nivou, a naši filmovi su poslednji put to činili pre skoro četiri decenije.
PORNO BANDA je nesumnjivo svetski film koji po mnogo čemu pokazuje šta sve može da izraste iz srpske zemlje natopljene osiromašenim uranijumom i neumirenim duhovima nesnimljenih projekata mladih srpskih reditelja. Godinama se priča o tome kako je naše stanje inspirativno. Evo filma koji to dokazuje. Godinama se računa da će se pojaviti neki novi mladi reditelj koji će pomeriti našu kinematografiju korak napred. Pojavio se Mladen sa PORNO BANDOM.
Mladenov film je niskobudžetan na način na koji je to IDIOTERNE Larsa Von Triera, žanrovski na način TEXAS CHAINSAW MASSACREa Tobe Hoopera, političan kao što je to Herzog, provokativan kao BAISE MOI, film koji ide do kraja a ostaje u zoni u kojoj to i dalje boli i nije se pretvorilo u iživljavanje i persiflažu, i sve to se našlo u jednoj koherentnoj celini koja pokazuje pre svega pravo shvatanje art filma, pravo shvatanje žanrovskog filma u našim okolnostima, i autentičnu frustraciju koja formuliše stav u političkom smislu. Višeslojnost ovog filma nije formalni zahvat kojim se oplemenjuje neka struktura, već istinski politički koncept koji proističe iz radnje. Mladen je odlično razumeo svetski art film, u zemlji u kojoj ga mahom pogrešno razumeju, i snimio je svoj doprinos toj sceni.
Kada je navodio svoje uzore, neki od njih kao Žilnik i Makavejev su nesporni ali tek kao polazišna tačka i dokaz da su ovde nekada postojali kapaciteti da se snimi film koji će obogatiti svetsku scenu, dok su Japanci i Korejanci, u ovom filmu dobili ne samo ozbiljan srpski odgovor, nego, rekao bih, film koji ih gazi svojom ozbiljnošću i hororom iz kog je potekao. Ukoliko japanski i korejski žanrovski film reflektuje izvesne društvene tenzije a zatim ih hipertrofira do granice čistog arta, BANDA sjajno kanališe ono što je Srbija i stoji kao izvanredno zanimljiv politički film, koji iza sebe nema ideologiju, perverziju, provokaciju, već realnost koja luči sve te atribute. Rečju, Japanci i Koreja su movie, u poređenju sa onim što je Mladen izgurao na nivou ubedljivosti. U poređenju sa BANDOM njima jedino preostaje snaga u domenu visokog budžeta i visoke tehničke ispoliranosti, a i to više važi za korejski nego za japanski film.
Razlika, u odnosu na sve navedene Mladenove uzore, izuzev Živojina Pavlovića, jeste u tome što autori poput Žilnika, Makavejeva ili Miikea ne mogu da pariraju uverljivosti Mladenovog filmskog prizora i nisu kompetitvni kao racionalno koncipirano i zaokruženo filmsko delo koje može da se obrati i neiniciranima. Kao i svi najbolji art house naslovi, PORNO BANDA je na kraju ipak ostala jasan bioskopski film za publiku koja ima hrabrosti, a rekao bih da takvih ima dosta i da će kod nas sasvim sigurno BANDA mobilisati veliki broj ljudi koji su upravo zbog superiornosti stranih filmova i zaostalosti naših digli ruke od srpskog filma. BANDA je pravi film koji ih može pozvati nazad u bioskope i aktivirati.
Film koji pada na pamet kao pethodni primer ovako eksplozivnog ostvarenja u našoj kinematografiji jeste MLAD I ZDRAV KAO RUŽA Joce Jovanovića, ali Mladen i njega nadmašuje pošto je na nivou logike priče i uverljivosti znatno pitkiji od Jocine proto-punkerske vizije. Naprosto, kako je razvoj filma kao forme tekao, logične i uverljive priče su odnele prevagu za razliku od novotalasovske iracionalnosti koja je izumrla i Mladen je to dobro primetio i uzeo u obzir. Međutim, kao što je danas impozantno kako je Joca uspeo da uhvati filmski zeitgeist u svom filmu, tako je i u PORNO BANDI gotovo neverovatno koliko ovaj film ne samo da komunicira sa onim što se dešava u svetu, nego nudi i nešto novo i u tome svemu ima svoje mesto jer nikada ova stilska sredstva nisu primenjana na ovakvu priču smeštenu u ovako ozbiljne okolnosti.
Mladen je napravio mudar izbor što se hrabro opredelio za rad sa nepoznatim glumcima jer su oni dali posebnu draž filmu, učinivši da karakteri isplivaju u prvi plan. ovi hrabri glumci će, nadamo se, biti prepoznati i nagrađeni za svoj doprinos jednoj novoj tendenciji u našoj kinematografiji. Fotografija Nemanje Jovanova je gnevna, sa energičnim pokretima kamere koja se ponaša kao jedan od likova u priči, i omogućuje filmu sjajnu dinamiku, ne samo na nivou tempa pripovedanja već i na kinestetičkom nivou. Sasvim je jasno da je Mladen u naš nezavisni film doneo vizuelni koncept koji krasi najčuvenije predstavnike ovog pravca. Dugo smo čekali da se to desi u našem filmu. Dugo su naši niskobudžetni filmovi bili mejnstrim filmovi snimljeni sa manje para nego što im treba i tek sada se pojavio film koji je iz svoje nezavisnoti i slobode koja proizilazi iz niskog budžeta uspeo da razvije koncept i vlastiti kapital.
Mladen je ubacio bombu u srpsku kinematografiju 28. februara 2009. godine. Publici još uvek ječi u ušima od energije koja je izbila se ekrana, a sasvim sigurno je ova eksplozija raščistila prostor za ulazak nekih novih stvari u srpsku kinematografiju. Dobili smo film koji će biti prikazivan u svim retrospektivama značajnih srpskih filmova. To je sasvim sigurno. Dobili smo film kojim ćemo moći da se ponosimo. Dobili smo film iz koga ćemo moći da učimo. Dobili smo film čiji će se kvalitet nametnuti. Kvalitet se ne može sakriti, ne može se ugušiti, može se samo uzaludno potiskivati. Ako to neko pokuša da učini treba da zna da mu je trud uzaludan, i da će osvanuti poražen na stranicama neke knjige napisane po uzoru na CRNI TALAS Bogdana Tirnanića. Dobili smo film zbog kog svaka kinematografija računa na mlade autore da je obnove. Ovo je taj film.
I što je još važnije. Ovo je film koji je pokazao kako treba da izgleda pravi art film, pravi politički film, pa u krajnjoj liniji i na koji se način čuvaju tradicije velikih autora koji su srpsku kinematografiju učinili velikom. ŽIVOT I SMRT PORNO BANDE je veliki Mladenov korak da spreči njeno dalje urušavanje i da pokaže put kako u ovoj zemlji i dalje mogu da nastanu vredni filmovi.
Sinoć se dogodila velika pobeda Novog srpskog filma.
Međutim, to se desilo sinoć sa ŽIVOTOM I SMRĆU PORNO BANDE Mladena Đorđevića, To je film koji je svojom energijom, veštinom i višeslojnošću ne samo prevazišao sva očekivanja, nego se zaista ni ne kvalifikuje u neke tipične etikete "dobrog", "odličnog", "srpskog" filma. Mladen je snimio veliki, međunarodno relevantan film, i naslov kakav naša kinematografija nije imala već više od deset godina, ako ne i duže. Deset godina označava vreme prošlo od RANA, ali za razliku od RANA, PORNO BANDA u mnogim aspektima promera granice filmskog izraza na evropskom nivou, a naši filmovi su poslednji put to činili pre skoro četiri decenije.
PORNO BANDA je nesumnjivo svetski film koji po mnogo čemu pokazuje šta sve može da izraste iz srpske zemlje natopljene osiromašenim uranijumom i neumirenim duhovima nesnimljenih projekata mladih srpskih reditelja. Godinama se priča o tome kako je naše stanje inspirativno. Evo filma koji to dokazuje. Godinama se računa da će se pojaviti neki novi mladi reditelj koji će pomeriti našu kinematografiju korak napred. Pojavio se Mladen sa PORNO BANDOM.
Mladenov film je niskobudžetan na način na koji je to IDIOTERNE Larsa Von Triera, žanrovski na način TEXAS CHAINSAW MASSACREa Tobe Hoopera, političan kao što je to Herzog, provokativan kao BAISE MOI, film koji ide do kraja a ostaje u zoni u kojoj to i dalje boli i nije se pretvorilo u iživljavanje i persiflažu, i sve to se našlo u jednoj koherentnoj celini koja pokazuje pre svega pravo shvatanje art filma, pravo shvatanje žanrovskog filma u našim okolnostima, i autentičnu frustraciju koja formuliše stav u političkom smislu. Višeslojnost ovog filma nije formalni zahvat kojim se oplemenjuje neka struktura, već istinski politički koncept koji proističe iz radnje. Mladen je odlično razumeo svetski art film, u zemlji u kojoj ga mahom pogrešno razumeju, i snimio je svoj doprinos toj sceni.
Kada je navodio svoje uzore, neki od njih kao Žilnik i Makavejev su nesporni ali tek kao polazišna tačka i dokaz da su ovde nekada postojali kapaciteti da se snimi film koji će obogatiti svetsku scenu, dok su Japanci i Korejanci, u ovom filmu dobili ne samo ozbiljan srpski odgovor, nego, rekao bih, film koji ih gazi svojom ozbiljnošću i hororom iz kog je potekao. Ukoliko japanski i korejski žanrovski film reflektuje izvesne društvene tenzije a zatim ih hipertrofira do granice čistog arta, BANDA sjajno kanališe ono što je Srbija i stoji kao izvanredno zanimljiv politički film, koji iza sebe nema ideologiju, perverziju, provokaciju, već realnost koja luči sve te atribute. Rečju, Japanci i Koreja su movie, u poređenju sa onim što je Mladen izgurao na nivou ubedljivosti. U poređenju sa BANDOM njima jedino preostaje snaga u domenu visokog budžeta i visoke tehničke ispoliranosti, a i to više važi za korejski nego za japanski film.
Razlika, u odnosu na sve navedene Mladenove uzore, izuzev Živojina Pavlovića, jeste u tome što autori poput Žilnika, Makavejeva ili Miikea ne mogu da pariraju uverljivosti Mladenovog filmskog prizora i nisu kompetitvni kao racionalno koncipirano i zaokruženo filmsko delo koje može da se obrati i neiniciranima. Kao i svi najbolji art house naslovi, PORNO BANDA je na kraju ipak ostala jasan bioskopski film za publiku koja ima hrabrosti, a rekao bih da takvih ima dosta i da će kod nas sasvim sigurno BANDA mobilisati veliki broj ljudi koji su upravo zbog superiornosti stranih filmova i zaostalosti naših digli ruke od srpskog filma. BANDA je pravi film koji ih može pozvati nazad u bioskope i aktivirati.
Film koji pada na pamet kao pethodni primer ovako eksplozivnog ostvarenja u našoj kinematografiji jeste MLAD I ZDRAV KAO RUŽA Joce Jovanovića, ali Mladen i njega nadmašuje pošto je na nivou logike priče i uverljivosti znatno pitkiji od Jocine proto-punkerske vizije. Naprosto, kako je razvoj filma kao forme tekao, logične i uverljive priče su odnele prevagu za razliku od novotalasovske iracionalnosti koja je izumrla i Mladen je to dobro primetio i uzeo u obzir. Međutim, kao što je danas impozantno kako je Joca uspeo da uhvati filmski zeitgeist u svom filmu, tako je i u PORNO BANDI gotovo neverovatno koliko ovaj film ne samo da komunicira sa onim što se dešava u svetu, nego nudi i nešto novo i u tome svemu ima svoje mesto jer nikada ova stilska sredstva nisu primenjana na ovakvu priču smeštenu u ovako ozbiljne okolnosti.
Mladen je napravio mudar izbor što se hrabro opredelio za rad sa nepoznatim glumcima jer su oni dali posebnu draž filmu, učinivši da karakteri isplivaju u prvi plan. ovi hrabri glumci će, nadamo se, biti prepoznati i nagrađeni za svoj doprinos jednoj novoj tendenciji u našoj kinematografiji. Fotografija Nemanje Jovanova je gnevna, sa energičnim pokretima kamere koja se ponaša kao jedan od likova u priči, i omogućuje filmu sjajnu dinamiku, ne samo na nivou tempa pripovedanja već i na kinestetičkom nivou. Sasvim je jasno da je Mladen u naš nezavisni film doneo vizuelni koncept koji krasi najčuvenije predstavnike ovog pravca. Dugo smo čekali da se to desi u našem filmu. Dugo su naši niskobudžetni filmovi bili mejnstrim filmovi snimljeni sa manje para nego što im treba i tek sada se pojavio film koji je iz svoje nezavisnoti i slobode koja proizilazi iz niskog budžeta uspeo da razvije koncept i vlastiti kapital.
Mladen je ubacio bombu u srpsku kinematografiju 28. februara 2009. godine. Publici još uvek ječi u ušima od energije koja je izbila se ekrana, a sasvim sigurno je ova eksplozija raščistila prostor za ulazak nekih novih stvari u srpsku kinematografiju. Dobili smo film koji će biti prikazivan u svim retrospektivama značajnih srpskih filmova. To je sasvim sigurno. Dobili smo film kojim ćemo moći da se ponosimo. Dobili smo film iz koga ćemo moći da učimo. Dobili smo film čiji će se kvalitet nametnuti. Kvalitet se ne može sakriti, ne može se ugušiti, može se samo uzaludno potiskivati. Ako to neko pokuša da učini treba da zna da mu je trud uzaludan, i da će osvanuti poražen na stranicama neke knjige napisane po uzoru na CRNI TALAS Bogdana Tirnanića. Dobili smo film zbog kog svaka kinematografija računa na mlade autore da je obnove. Ovo je taj film.
I što je još važnije. Ovo je film koji je pokazao kako treba da izgleda pravi art film, pravi politički film, pa u krajnjoj liniji i na koji se način čuvaju tradicije velikih autora koji su srpsku kinematografiju učinili velikom. ŽIVOT I SMRT PORNO BANDE je veliki Mladenov korak da spreči njeno dalje urušavanje i da pokaže put kako u ovoj zemlji i dalje mogu da nastanu vredni filmovi.
Sinoć se dogodila velika pobeda Novog srpskog filma.
16 Comments:
Mladene, samo napred!!!
Ako nije problem, sledeći put napravi nešto malo manje teško, ali ako je problem... nema veze. Do jaja. Samo ud'ri.
meni je mlad i zdrav kao ruza bleda i banalna kopija godara. jeste kul i simpaticna sto je srpski, ali je isto tako i dobrih nekoliko godina okasnio u odnosu na te ideje po svetu (da ne govorimo u odnosu na stvari koji je tih godina pravio npr. makavejev), te mislim da je krajnje irelevantan i sustinski beznacajan.
porno banda me zanima, ici cu da je pogledam prvom prilikom.
Kada sam pomislio da je srpski film na izdisaju, pojavila se PORNO BANDA... jedan od najboljih filmova koje sam ikada gledao.
Svaka čast svim učesnicima a mislim da je Mladen Đorđević REVOLUCIONAR.
Aplauz!!!
Bane Jevtić
da nisi malkice preterao?
Ako se opaska o preterivanju odnosi na moj komentar - mislim da nisam preterao. A ne znam šta si ti mislio/la.
A ako se odnosilo na tekst autora - opet mislim da nije preterano. Zašto? Može nekome da se svidi ili ne (jer, ukusi se različiti)... ali je apsolutno neosporno da je ovaj film prekretnica u srpskoj kinematografiji.
p.s. osveženje su takođe i nove face, jer su nam stare dosadile ;)
Bane Jevtić
ovo je najmanje sto moze da se kaze.
respect.
super, strasno mi je drago! nisam uspeo da pogledam film ali jedva cekam distribuciju.
samo imam jednu kritiku upucenu dobu nevinosti - nakon procitane kritike nisam bio ubedjen da je film dobar ali samo zato sto ste generalno neobjektivni prema filmovima koje prave vasi prijatelji. vise puta se desilo da ste u nebesa dizali filmove koji ne zasluzuju nikakvu paznju. zato sam morao da cujem i druge utiske i na svu srecu svi su jako pozitivni (hvala bogu).
to je jedini problem ovog bloga - strahovita pristrasnost. znam da mislite da podrskom uticete da se stvari promene ali to jednostavno ne ide tako. los film ce biti los film stagod vi rekli, a dobar film (kao sto sam iz raznih izvora cuo za "porno bandu" da jeste) ce uvek naci svoj put. podrzavajuci sve drugacije koliko god lose to bilo samo diskreditujete sebe i ubijate poverenje citalaca u vase kritike. nema potrebe, udrite po svakom ko pravi sranja, bilo da je brat, drug, tetka, deda ili neko nepoznat, ako je pametan znace to da ceni, ako nije ne treba ni da vas bude briga.
bravo mladene i bando, svaka cast!
Nijedan komentar ovde nije preteran. Film je briljantan.
film je neverovatno dobar.
i neverovatno koliko ljudi to kaze.
povodom price o filmu mlad i zdrav kao ruza...autor komentara se malo kanda zbunio oko godina i lociranja ovog dela u vremenu.
a cak i da nije, film je toliko jak i lud da mora biti kamen temeljac.
pa sad. nije se zbunio autor. mlad i zdrav je iste godine kao wr misterije organizma. ludji od toga, za pocetak, nije. a mnogo je losiji i banalniji. da ne govorimo da kopira godara, gde direktno, gde indirektno. a mladji je bar 5-6 godina od pierot le fout-a, 5-6 od vikenda, 7 od bande a part.... zbunio se autor filma sto seta po televizijama i prica da je napravio revoluciju. a zbunjuju se i ljudi koji ga ne prekidaju kad to prica.
Evo ja još samo jednom da se oglasim.
Čestitam nagradu "Nebojša Đukelić" !!!
Ja nisam subjektivan. Posle odgledanog filma "Zona mrtvih" u kojem su učestvovali mnogi moji prijatelji odgovorno tvrdim da je taj film apsolutno negledljiv.
Film "Tamo i ovde" gde su u ekipi takođe bili mnogi moji dobri prijatelji pa čak i profesori - mogu da opišem samo kao dosadan do besvesti, blaziran i pretenciozan.
Mladena Đorđevića poznajem na "ćao-ćao" i kao neko ko nije stručnjak za film ali i kao neko ko je odgledao apsolutno svaki srpski i jugoslovenski film koji je ikada snimljen - dajem sebi za pravo da kažem da je ovaj film preokret ... Možda može da se poredi sa nekim od gore navedenih filmova ili (uslovno rečeno) pokreta, ali ipak mislim da je ovo nešto sasvim novo.
u potpisu - Ljiljana Grbić - isto takođe servirka :)
Bane Jevtić
PORNO BANDA je kamen-međaš u novijem srpskom filmu.
dobro, dimitrije je to govorio za svaki iole značajniji naš film nastao u poslednje vreme, tvrdeći da će se nova istorija meriti počev od OGNJENKE, ŠEJTANA, MILOŠA BRANKOVIĆA itd.
ali sada ozbiljno: svestan težine te izjave, tvrdim da je PORNO BANDA najznačajniji (a vala i najbolji) srpski film koji se pojavio još od LEPIH SELA... i jedini, od svih naših nastalih u tom periodu, koji me je u toj meri kao SELA... zaokupio i intelektualno i, naročito, emotivno.
ovo je film koji šutira u stomak, glavu, muda... a najlepše je što ćete, kad se završi, tražiti još!
Da li neko zna da li je ekipa probala da ga plasira na neki inostrani festival? Ako je tako dobar, sto je premijera na festu?
sve je pod kontrolom,nemojte da se plasite;ovo je logican nastavak /zahvaljjem se.
zahvaljujem se/
Post a Comment
<< Home