Friday, August 07, 2009

JOHN HUGHES R.I.P.


Jako su retki reditelji i scenaristi u istoriji filma čije ime znaju gledaoci, čiji je rad do te mere zainteresovao publiku da je ona pokušala da sazna ko je stajao iza kamere, i da je potom filmove idntifikovala po imenu tog autora. Jedan od te najređe grupe je John Hughes. On je još pre svog povlačenja stekao reputaciju prepoznatljivog autora omladinskog, a kasnije i dečjeg filma, a kako je stasavala generacija filmskih autora i kritičara odraslih na njegovim filmovima, stekao je kultni status u ravni onog koji recimo ima George Lucas.

Ono što je, međutim, specifično jeste žanr kojim s Hughes bavio. On se nije bavio naučnom fantastikom, akcionim filmom, hororom ili nekim drugim žanrom koji privlači odanu pažnju fanbaze. On je snimao omladinske i dečje filmove. Kao i u životu, i u filmskoj industriji, to su godišta kojima se industrija nerado bavi i ne posvećuje im previše pažnje.

Ono po čemu su se Hughesovi filmovi o odrastanju razlikovali od drugih bila je njegova sposobnost da spoji humor sa određenim arhetipskim situacijama i odnosima i da na neki način vremenski vrlo definisane priče učini svevremenim. Hughes je istovremeno uspevao da zarobi duh vremena ali i da mu filmovi ne zastare.

Otud su naslovi poput SIXTEEN CANDLES, THE BREAKFAST CLUB, WEIRD SCIENCE, PRETTY IN PINK, FERRIS BUELLER'S DAY OFF istovremeno sjajan dokument o osamdesetim i film svačije mladosti. Jedna od tajni isplativosti dečjeg filma jeste da se svakog sata rađa veliki broj novih gledalaca koji nisu gledali nijedan dečji film, ne očekuju da gledaju nešto najnovije i može im se ponuditi bilo šta iz bogate istorije dečjeg filma. Sa omladinskim filmom je situacija potpuno suprotna. To je publika koja želi da gleda sve najnovije, sve najaktuelnije, i jedini koji svojim starijim filmovima može da ih pripitomi je John Hughes.

Veliki je broj glumaca koji su počeli svoje karijere u filmovima Johna Hughesa. Isto tako, ogromna količina čuvene muzike je lansirana kroz njegove filmove. Međutim, pored samog Hughesovog rada, bitan aspekt je ogroman uticaj koji je izvršio na neke od najinteresantnijih savremenih američkih reditelja kao što su Judd Apatow, Cameron Crowe, Greg Mottola, Kevin Smith ili David Dobkin, na čitavu generaciju savremenih američkih autora komedije koji su je reformisali i podigli na još viši nivo. Snaga Hughesovog rada će se u godinama pred nama snažno ispoljavati u filmovima mlađih reditelja i živeće na najbolji mogući način.

Sam Hughes je bio svestan značaja svog imena i u poslednje vreme je pisao pod pseudonimom Edmond Dantes, povukao se iz Holivuda i na neki način postao selindžerovska figura savremenog američkog filma. Očigledno je osetio da za Johna Hughesa u savremenom Holivudu nema mesta i da industrija nije dorasla da ga potpisuje na svojim špicama. Upravo je pojavljivanja Judda Apatowa dovelo do ponovnog interesovanja za Hughesa i njegov relativno enigmatičan odlazak iz Holivuda.
John Hughes je iza sebe ostavio izuzetan opus sa rado gledanim filmovima visoke umetničke vrednosti, talentovane sledbenike i interesantnu životnu priču, što ga uprkos zaista preranom odlasku u 59. godini, čini autorom kome svi koji se bave filmom mogu samo da pozavide.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home