ROBERT CULP R.I.P.
Dimitrije želi da se oprosti sa poznatim glumcem i rediteljem jednog od njegovih omiljenih filmova Robertom Culpom koji je juče iznanada preminuo posle tragične nesreće:
Robert Culp će biti upamćen kao glumac koji je bio jedna od prvih velikih televizijskih zvezda sa serijom I SPY i nizom drugih upečatljivih televitzijskih radova kao što je nekoliko gostovanja u ulozi ubice u seriji COLUMBO ili OUTER LIMITS i nizu zanimljivih televizijskih filmova iz vremena kada je ovaj medij bio rasadnik budućih kultnih filmskih reditelja kao što su Sam Peckinpah i Don Siegel; potom jedna od upečatljivih faca Novog Holivuda u filmu BOB & CAROL & TED & ALICE Paula Mazurskog, pouzdani profesonalac u naslovima kao što su INSIDE OUT, HANNIE CAULDER, A NAME FOR EVIL, SKY RIDERS, THE PELICAN BRIEF; glas u čuvenoj igri HALF-LIFE...
Da je reč o neobičnom glumcu naslutio sam čitajući autobiografsku knjigu Dona Siegela u kojoj se poglavlje o televizijskom filmu THE HANGED MAN završava opservacijom o tome kako je Culp talentovan pisac i reditelj. I zaista, Culp je bio među prvim glumcima koji su sve vreme zapravo glumeći pokušavali da se probiju u svet režije, scenarija ili kreativne kontrole nad materijalom koji rade.
U tome je Culp delimično uspeo režirajući nekoliko epizoda serija I SPY i THE GREATEST AMERICAN HERO i pišući scenario za epizodu serije RIFLEMAN koju je režirao Sam Peckinpah. Peckinpah je bio Culpov prijatelj i svojevrsni mentor. Zato i ne treba da čudi da je Culpov jedini rediteljski film u karijeri HICKEY & BOGGS nastao po scenariju Waltera Hilla, sa kojim je radio i Sam. Reč je o krimiću iz 1972. godine u kome su zaigrali Culp i Bill Cosby partneri iz komične špijunske serije I SPY u potpuno drugačijem kontekstu. Reč je o mračnom i nasilnom detektivskom filmu sa vrlo depresivnim pogledom na Los Anđeles i parom podjednako ogrubelih detektiva u centru priče. U određenom smislu, HICKEY & BOGGS se može smatrati pretečom poetike koju će kasnije ustoličiti Shane Black.
Culpov debi je međutim neobično zrelo režiran, sa sjajno zarobljenom atmosferom Los Anđelesa (film je snimao čuveni Bill Butler), dinamičnim akcionim scenama, transgresivnim likovima i neopravdano je zanemaren. Danas ovaj film postoji na nekakvom opskurnom DVD izdanju sa lošim transferom i tek ponegde je rehabilitovan a retko se pominje kao referenca kad je reč o 70s krimićima.
Među naslovima koje je tokom sedamdsesetih producirao Fouad Said, snimatelj sa serije I SPY koji je prešao u produkciju, izdvojili su se ACROSS 110th STREET i HICKEY & BOGGS, s tim što je prvi mnogo popularniji a ovaj drugi tek čeka punu afirmaciju.
Na specijalizovanim noir konvencijama, Culp je govorio o svom debiju i tada je rekao da je sebe uvek smatrao boljim piscem nego glumcem i boljim rediteljem nego piscem. Iako je preminuo u 79. godini, na kraju svog životnog puta, ostaje utisak da smo ostali uskraćeni za sve ono što je mogao da pruži kao autor. Upravo zato, sada je trenutak da se njegov prvenac i jedini film rehabilituje i ustoliči kao klasik.
Robert Culp će biti upamćen kao glumac koji je bio jedna od prvih velikih televizijskih zvezda sa serijom I SPY i nizom drugih upečatljivih televitzijskih radova kao što je nekoliko gostovanja u ulozi ubice u seriji COLUMBO ili OUTER LIMITS i nizu zanimljivih televizijskih filmova iz vremena kada je ovaj medij bio rasadnik budućih kultnih filmskih reditelja kao što su Sam Peckinpah i Don Siegel; potom jedna od upečatljivih faca Novog Holivuda u filmu BOB & CAROL & TED & ALICE Paula Mazurskog, pouzdani profesonalac u naslovima kao što su INSIDE OUT, HANNIE CAULDER, A NAME FOR EVIL, SKY RIDERS, THE PELICAN BRIEF; glas u čuvenoj igri HALF-LIFE...
Da je reč o neobičnom glumcu naslutio sam čitajući autobiografsku knjigu Dona Siegela u kojoj se poglavlje o televizijskom filmu THE HANGED MAN završava opservacijom o tome kako je Culp talentovan pisac i reditelj. I zaista, Culp je bio među prvim glumcima koji su sve vreme zapravo glumeći pokušavali da se probiju u svet režije, scenarija ili kreativne kontrole nad materijalom koji rade.
U tome je Culp delimično uspeo režirajući nekoliko epizoda serija I SPY i THE GREATEST AMERICAN HERO i pišući scenario za epizodu serije RIFLEMAN koju je režirao Sam Peckinpah. Peckinpah je bio Culpov prijatelj i svojevrsni mentor. Zato i ne treba da čudi da je Culpov jedini rediteljski film u karijeri HICKEY & BOGGS nastao po scenariju Waltera Hilla, sa kojim je radio i Sam. Reč je o krimiću iz 1972. godine u kome su zaigrali Culp i Bill Cosby partneri iz komične špijunske serije I SPY u potpuno drugačijem kontekstu. Reč je o mračnom i nasilnom detektivskom filmu sa vrlo depresivnim pogledom na Los Anđeles i parom podjednako ogrubelih detektiva u centru priče. U određenom smislu, HICKEY & BOGGS se može smatrati pretečom poetike koju će kasnije ustoličiti Shane Black.
Culpov debi je međutim neobično zrelo režiran, sa sjajno zarobljenom atmosferom Los Anđelesa (film je snimao čuveni Bill Butler), dinamičnim akcionim scenama, transgresivnim likovima i neopravdano je zanemaren. Danas ovaj film postoji na nekakvom opskurnom DVD izdanju sa lošim transferom i tek ponegde je rehabilitovan a retko se pominje kao referenca kad je reč o 70s krimićima.
Među naslovima koje je tokom sedamdsesetih producirao Fouad Said, snimatelj sa serije I SPY koji je prešao u produkciju, izdvojili su se ACROSS 110th STREET i HICKEY & BOGGS, s tim što je prvi mnogo popularniji a ovaj drugi tek čeka punu afirmaciju.
Na specijalizovanim noir konvencijama, Culp je govorio o svom debiju i tada je rekao da je sebe uvek smatrao boljim piscem nego glumcem i boljim rediteljem nego piscem. Iako je preminuo u 79. godini, na kraju svog životnog puta, ostaje utisak da smo ostali uskraćeni za sve ono što je mogao da pruži kao autor. Upravo zato, sada je trenutak da se njegov prvenac i jedini film rehabilituje i ustoliči kao klasik.
1 Comments:
Neka mi je laka zamlja. H&B je zaista odličan film. Da je imao još dva-tri u svojoj režiserskoj filmografiji, Culp bi danas bio legendaran.
Post a Comment
<< Home