Saturday, August 04, 2007

KOMINIKE 1: ZIMOVANJE U HADERSFILDU

Za filmsku 2007. godinu se već sada može reći da je na planu konceptualne raznovrsnosti bila vrlo uspešna. Ako uzmemo u obzir koji su sve filmovi do sada bili u bioskopima, koji su overeni na festivalima, i koji će izaći do kraja godine, ako uzmemo u obzir koji su autori ove godine ostvarili svoje povratke, srpski film odaje iluziju prilične svežine.

Međutim, kada se malo zagrebe ispod površine ove zanimljive selekcije filmova, potkriva se strašna trulež mehanizama koji pokreću našu kinematografiju. I što je još strašnije, ta trulež preti da zagadi neke koncepcije na kojima se baziraju nade i načini obnove i osvežavanja našeg filma.

Najbolji primer za to je film HADERSFILD Ivana Živkovića, debitantski film, snimljen po prestižnom pozorišnom komadu Uglješe Šejtinca, pobednik svih mogućih fondova i korisnik svih mogućih sredstava u Srbiji, i što je najvažnije, najfavorizovaniji projekat u našoj sredini, posle koga stariji reditelji imaju puno pravo da traže da se debitantima više ne daje novac.

Sada, kada je film prikazan publici u Novom Sadu i Sopotu, i kada će internacionalnu premijeru imati u Sarajevu, što znači da od neke ozbiljne Evrope nema ništa, vreme je da pozovemo na odgovornost celu prokletu javnost koja nas proteklih godinu dana obmanjuje da je reč o značajnom filmu.

Prvo, treba pozvati na odgovornost Zdravka Šotru, Bobana Skerlića, Andriju Zafranovića, Nikolu Pejakovića i Biljanu Maksić, što su radeći u Komisiji Filmskog centra Srbije tvrdili da je ovaj scenario zapravo dobar. Treba ih upitati kako su svoj profesionalni ugled i znanje mogli da stave iza ovako nemušte, teatralne prerade pozorišnog teksta koja u sebi ne samo da sadrži pozorišnu strukturu već i pozorišne skele koje su pomogle da se ta struktura izgradi, i koje bi i u pozorištu morale biti štrihovane.

Sada kad je film izašao, i kada ga kritika, koliko naravno sme, nije baš prigrlila, niko nema hrabrosti da upita - ako su već autori u zabludi da je taj scenario dobar - što je njihovo pravo - kako da stručna komisija to ne primjeti?

Kako to da stručna komisija ne primeti nešto što je očigledan objektivni problem, nešto što čak i Milan Vlajčić prepoznaje i sme da napomene, nešto što očigledno prepoznaju i ugledni festivali?

Hoće li neko pozvati te ljude, te svojevrsne producente koji raspolažu našim novcem, na odgovornost? Hoće li ih neko upitati koju su zabludu finansirali našim novcem?

To je ključno pitanje.

Tek iza njega sledi pitanje da li Ivan Živković, reditelj koji misli da je taj scenario dovoljno dobar da provede godinu dana režirajući ga, a da je to izgleda samo njemu dobro, pošto ne valja ni kritici ni festivalima, ima pravo da donosi odluke o scenarijima na konkursu FCS?

Naravno, ukusi i pristupi su brojni, ali HADERSFILD nije dobar i funkcionalan film ni po jednom od kriterijuma. Zato je HADERSFILD prilika da se povuče crta ukoliko neko želi da je povuče.

Međutim, čini se da niko ne želi da povuče tu crtu. Štaviše, čini se da srpska kinematografija sve više implodira u neku potpuno internu, privatnu, esnafsku aktivnost u kojoj država daje novac, filmski radnici ga preraspoređuju među sobom a na publiku apsolutno niko ne misli.

Ne bi bilo nimalo čudno ukoliko bi uskoro po Srbiji počeli da se snimaju filmovi koji u stvari ni nemaju ambiciju da imaju publiku već služe samo kao povod da filmski radnici podele neke pare među sobom i da neko po gradu može da priča kako snima film i stiče neki unutaresnafski prestiž.

Srpski film se približava kritičnom stanju na koje upozoravamo već godinama , a čini se da naše najpesimističnije pretpostavke postaju stvarnost.

U momentu kada smo se uključili u kinematografiju svesno smo antagonizam pretvorili u agonizam. Međutim, očigledno je izostao bilo kakav vid uspostavljanja referentnog sistema. Najveći trik koji su oligarsi srpske kinematografije ikada napravili bio je ukidanje svih merila. Samim tim smo i mi prisiljeni da uporedo radimo i kao autori i kao kritičari sistema.

Pozivamo sve medije da iznete činjenice uzmu u razmatranje i da na principu istraživanja odgovornosti baziraju svoje predstojeće tekstove o srpskom filmu.

5 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Nedostatak publike je ono što meni najviše smeta. Festivali me iskreno najmanje zanimaju... pogledam ja i Oskara i Kan, ali ja hocu da gledam film, ne festival!

Sva ta umetničarenja "ah, što smo jadni", "ah, balkanska nesreća", "joj što nam je teško, crnilo svuda", "introspekcija me je dovela do otkrića beznadežnosti mog postojanja - ubiću se" itd. donose samo negativan odziv publike, pa makar filmovi i imali nekakav narativni, estetski ili ne-znam-kakav kvalitet koji će neki tamo žiri da prizna. Neću da kažem da treba da se prave isključivo "Zone Zamfirove". Ne daj Bože! Ipak, treba praviti filmove za ljude, ne treba publiku bacati u blato (mada je "Zona" kontraprimer, ali to niko ne shvata tako), dajte ljudi da malo volimo sebe, da volimo i filmadžije, da odemo i PONOVO, na sledeći domaći film, da ne želimo suicid posle skupo plaćenog odlaska u bioskop!

2:00 AM  
Anonymous Anonymous said...

Mene zanima još nešto... Da li se neko ozbiljno bavi analizom rada komisija koje dodeljuju pare na konkursima? Da li neko kaže "Prošle godine su dobili ovi filmovi/autori i stvarno su bili loši ili imali loš odziv kod publike. Hajde da ove godine ne napravimo grešku kao komisija od prošle." Da li se neko bavi strategijom dodele para, pa kaže "ove godine samo umetnički filmovi", "ove godine - samo tragedije", "ove godine samo starci, deca i životinje" ili tako nešto?
Da li se komisija realno može pozvati na odgovornost? Recimo da su ove/prošle/pretprošle godine dodelili film čoveku koji je snimio nemušt film, hermetičan, bez poznavanja filmskog jezika, niko ga ne razume, katastrofalno izabrao glumce, i svi ostali aspekti filma su potpuno amaterski. Da li neko može da kaže komisiji "Jeste li vi pogledali šta je on pre radio? Da li ste videli da su mu svi filmovi takvi? Vraćajte pare koje ste mu dodelili!" Komisija bi na ovo mogla da kaže "kako smo mogli da znamo!". Ma MOGLI ste, da ste hteli! Mogli ste da znate, samo da ste se potrudili da saznate!
Kakvu odgovornost imaju te komisije? Na koji način se uopšte kontroliše njihov rad? Ako neko to zna, dajte ljudi, recite! Mnogo me zanima.

2:21 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ma nema niko od tih novinara muda da kaze ista a kamoli da je srpski film paklu. Kritika ne postoji. Ti lazni filmski poslenici 7 sile se prodaju za platicu od 400-500 evra na nekoj od televizija a kriticari za casicu falsh balantajsa na premijerama i lokalnim festivalima. Sve si u pravu ali treba brate u gerilu, nbiskobudzetni filmovi, pogledaj "Folowing" od Crisotfera Nolana 5000 dolara tako sam chuo. Ova srspka kinematografska situacija je vec postala toliko pateticna i trula da ne vredi ni trositi rechi na nju. Sa Srdjanom Koljevicem kao superstarom srpske scenaristicke scene mozemo da kazemo da ce uskoro i Severna Koreja da nas pretekne u kvalitetu filmova, ako vec nije ...

A ovo sta se snima, pola od toga i nisu filmovi vec loshe Tv drame ili paravani za dobro pranje love.

pozdrav jedinom pravom filmskom magazinu uz respect za shock koridor naravno

2:35 AM  
Anonymous Anonymous said...

Дотични филм, Хадерсфилд, нисам имала прилике да погледам. Нисам имала ни прилике да направим увид у рад ФЦС-а, али имала сам прилике да се лично уверим у начин рада у нашој филмској индустрији. Али, читајући ову критику, у комбинацији са једним разочаравајућим излетом у нашу филмску индустрију пре неколико година, питам се да ли ће се код нас икада променити систем вредности!? Тачније, који се систем вредности уопште примењује у нашој седмој уметности при додели фондова, као и награда на фестивалима? Да ми је знати ...

9:44 PM  
Anonymous Anonymous said...

bravo! sjajan tekst!

steta sto ovaj sajt nije dovoljno posecen i uticajan, pa je prethodna cetiri komentara morala da pise jedna te ista osoba.

11:58 PM  

Post a Comment

<< Home