Saturday, February 07, 2009

2009 – GODINA ZAPLETA

2009. godine najzad imamo filmove kojima možemo da se radujemo i da ih podržavamo kako se budu privodili kraju i ulazili u bioskope.

O naslovima poput ŽIVOTA I SMRTI PORNO BANDE, BEOGRADSKOG FANTOMA, ZONE MRTVIH, ŠIŠANJA, SRPSKOG FILMA ili EDIT I JA, pisali smo već mnogo puta. Oni će nesumnjivo doneti nešto novo u našu kinematografiju i svojom brojnošću i svežinom će formirati jedan front koji će se ne samo opirati razornim tendencijama politike oligarha nego će i dokazati kako su razne stvari koje su ranije odbacivane kao nemoguće zapravo izvodljive.

Neki među nama u toj borbi učestvuju već deset godina ne samo kao autori kojima nikada nije nestalo upornosti, već i kao kritičari, kolekcionari, motivatori, inspiratori... Najzad je došao dan kada će taj napor koji traje već jednu deceniju ostati zabaležen u istoriji srpskog filma, odakle niko neće moći da nas obriše. Mali broj umetničkih pokreta je nastao unutar naše kinematografije a sada je sasvim sigurno da smo mi jedan od njih.

Samo autori ovih filmova znaju koliko je bilo teško ubediti ne samo finansijere već i članove ekipe da je moguće ispuniti ove vizije. Šta god se bude desilo sa njima, živećemo u spokoju jer svaki od njih reprezentuje jednu autentičnu autorsku želju što se za radove onih koji manipulišu našom kinematografijom ne može reći. Njihova sposobnost da nas ignorišu, dezavuišu i obeshrabruju je ogromna, a oni na svojoj strani imaju i deo plaćenika u štampi, ali zato oni nikada neće imati to zadovoljstvo koje imamo mi kad gledamo ove filmove znajući da su nastali iz najčistijih stvaralačkih ambicija.

Ipak, važno je da se 2009. godine pored eksploatacije ovih naslova poseje i seme određenog kontinuiteta Novog srpskog filma. Postoji još reditelja koji su zreli da uđu u kinematografiju i daju svoj doprinos njenom ozdravljenju i od najvećeg je značaja da oni tokom 2009. godine dođu u situaciju da započnu svoje projekte. Pred njima su dva puta i oba su teška.

Na pitanje koja je tendencija srpskog filmskog mejnstrima gora - artistička ili komercijalna, najbolje je citirati Staljina – OBE SU GORE.

Artističko-fondacijska tendencija je trenutno preovlađujuća u telima koja upravljaju državnim finasiranjem filmova, i pitanje je koliko dugo će ovakvo stanje opstati. Sva je prilika da ćemo još neko vreme morati da se nosimo sa oligarsima i njihovim nameštenim konkursima čiji su plodovi neuspeli filmovi koji mahom niti uspevaju da stignu na relevantne strane festivale, niti imaju publiku u našim bioskopima, a u poslednje vreme im čak i najodaniji kritičari okreću leđa. Skeptični smo prema tome kolike su šanse da se u komisijama nađe neko ko bi se zaista založio da radi za dobrobit našeg filma, a ukoliko bi se takav i našao, pitanje je koliko bi svoje vizije mogao da sprovede.

Tokom 2009. godine pojaviće se nekoliko spornih projekata poput HITNE POMOĆI Gorana Radovanovića koja je u realizaciji već skoro tri godine, dobio je novac za snimanje 2006. na Konkursu FCS, ili BACILA SI ČINI NA MENE Miroslava Petkovića, a već je vreme da se postavi pitanje šta je sa filmovima TUĐA KRV Pjera Žalice i CRNA ZORICA Radoslava Pavkovića koji su dobili pare na Konkursu 2007. godine a čije snimanje još nije ni počelo. Česta pomeranja suočavanja srpske filmske javnosti sa gorenavedenim snimljenim naslovima i ovi nesnimljeni projekti sasvim su dovoljna tema da se u javnosti polemiše sa oligarsima u predstojećem periodu. Ako tome dodamo da će sigurno barem jedan od njihovih promptno snimljenih štićenika (naslov filma poznat našem kriznom štabu) izazvati sablazan svakog iole filmski pismenog čoveka, pošteni novinari kojima je stalo do ozdravljenja srpskog filma sigurno će imati o čemu da pišu.

Dakle, 2009. godine naš najveći zadatak je da povedemo javnu raspravu o tome koji se kriterijumi primenjuju na konkursima, koji su konflikti interesa u pitanju, a čini se da će nam oligarsi dati povode za to i da će javnost biti zainteresovana da čuje našu stranu priče.

Kao što se moć sadašnjih filmskih oligarha svela na njihove političke veze u strankama i ponekog plaćenog novinara, oni je isto tako mogu i izgubiti, kada njihovi politički zaštitnici shvate da ih oni samo sramote i kompromituju svojim postupcima. Isto važi i za medije. Jedno vreme su mediji bili podesni za lobiranje u korist oligarha ali sada kada su oni ubili srpsku kinematografiju kao temu, i sami novinari moraju mimo njih da traže teme svoji tekstova o filmu. U tom smislu, već smo videli kako je recimo SRPSKI FILM Srđana Spasojevića i Aleksandra Radivojevića počeo da privlači veću pažnju od mnogih njihovih projekata. SRPSKI FILM je samo najsvežiji primer ali generalno ta tendencija da oligarsi gube medijski rat je odavno prisutna. Njihovi filmovi više ne zanimaju čak ni našu lokalnu štampu i pitanje je trenutka kada će oni postati nepotrebni i svojim političkim zaštitnicima koji im trenutno obezbeđuju filmove.

Oligarsi su pokušali i uspeli da kupe neke od nas, ali i oni koji su kupljeni će uskoro shvatiti da sa njima neće moći da ispune svoje vizije. Međutim, oni koji su ostali samostalni i svesni stranputice kojom oligarsi vode srpski film su dovoljno brojni da se oglase kada dođe trenutak. Isto tako važno je iskoristiti sve moguće resurse koji direktno ne zanimaju oligarhe, naročito recimo snimanje kratkometražnih filmova koji mogu biti korisni kako bi pokazali kakve sve rediteljske poetike i ideje ostaju neostvarene dok trpimo teror njihovih netalentovaanih štićenika.

Kad je reč o komercijalnom filmu, DRUG CRNI U NOBu pokazuje da stvari jako loše stoje. Još od vremena filma PROMENI ME bilo je jasno da se bioskopskoj publici pod etiketom bioskopskog filma plasiraju televizijski proizvodi, manje ili veće ambicije. Isto tako, sasvim je jasno da više ne postoje apsolutno nikakvi parametri šta se smatra komercijalnim, pa tako jedna u osnovi potpuno nekomercijalna priča poput ČITULJE ZA ESKOBARA uspeva da bude proizvedena sa najvišim komercijalnim pretenzijama što pokazuje da nema gotovo nikakvog filtriranja projekata na konceptualnom i dramaturškom nivou. Isto tako sasvim je jasno da ne postoji nikakva tendencija da se barem u konotativnom smislu povežu kvalitet i komercijalnost, a ambicizoni projekti poput ČARLSTONA ZA OGNJENKU i, verovatno, SVETOG GEORGIJA, imaju publiku pre svega zbog svoje ambicije, ali iza njih ne stoji apsolutno nikakva komercijalna računica pošto su previše skupi da bi im rezultati sa srpskih blagajni išta značili.

Na svu sreću srpski bioskopski organizam počeo je da odbija otpatke poput DRUGA CRNOG koji je će imati znatno manje gledalaca od prvog dela, ukoliko se po prvim nedeljama može praviti ikakva prognoza, i to nas dovodi do jedne paradoksalne situacije. Naime, koliko god bilo korisno to da gledaoci najzad pokažu otpor ponižavajućim filmovima koji im se podvaljuju, isto tako postavlja se pitanje odakle će se finansirati eventualni novi repertoarski filmovi. Država očigledno nema nameru da podrži tu upečatljivu tradiciju srpskog filma da je na svom tržištu gledaniji od stranog, drugi finansijeri koji očekuju profit će se obeshrabreni okrenuti televiziji ukoliko išta budu i pravili – ako imamo u vidu recesiju, i ostaje otvoreno pitanje, hoće li iko snimiti išta sa idejom da narod ima šta da gleda, i da to eventualno bude na neki način kvalitetno...

Što se komercijalnog filma, on može da bude spasen jedino ako se mladi autori budu fokusirali na to da njihovi projekti budu komunikativni, nezavisno od svoje pretenzije privlačni publici. Isto tako, primetna je tendencija da mlađi autori kada prezentiraju svoje projekte donose određenu depresiju i skepsu opisujući ih kao filmove koji ne služe za zabavu i sl. To je pogrešan pristup. Treba publici prepustiti da sama proceni da li joj je film zabavan ili ne a pre toga treba učiniti sve da publika bude privučena u bioskop. Srpska publika je poznata po tome da ne samo da više gleda domaći od stranog filma nego i među domaćim filmom radije gleda onaj kvalitetniji pod uslovom da joj se ponudi. Takve ponude se pojavljuju retko ali ih ima, i tako se treba ponašati i u medijima.

Ključna stvar za ostvraenje promena u našoj kienmatografiji jeste da pre svega svi ostanemo odani ideji filma, da ne pokleknemo i ne odsutanemo. Prethodne generacije su olako odustale i prepustile kinematografiju špekulantima koji ne znaju ništa o filmu a žele da porave komercijani film i pretenzioznim nadrirediteljima koji su pogrešno razumeli konvencije umetničkog filma. Mi to ne smemo da dozvolimo.

Nikada nećemo odustati od borbe za svoje mesto u našoj kinematografiji.

31 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Bravo !

7:15 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zna li neko kada izlazi "Srpski film"?

7:50 AM  
Blogger marina said...

Potpuno si u pravu.Vec dugo vremena domaca kinematografija je u debelom skripcu.Bogu hvala pa cemo konacno imati prilike da podrzimo i nesto drugacije.Ja kao glumica uvek cu se boriti za pravi film.Konkurse i pravednost na njima,ne zelim da komentarisem,jer nije vredno pomena.Ne trebamo da se osvrcemo na ono sto ne vredi,nego maximalno da podrzimo ono sto vredi.Samo tako je uspeh zagarantovan.

8:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

Revolucija kao takva. Udrimo po stoci!

8:39 AM  
Blogger Unknown said...

Srpski film je jos uvek u ranoj fazi montaze tako da je nemoguce proceniti kad ce izaci. Datum premijere takodje zavisi i od ambicija ekipe da ga eventualno prezentuje na nekom od ino festivala tako da je moguce da cak premijera bude sledece godine

8:50 AM  
Blogger Dejan Ognjanovic said...

javlja mi se da će iduće subote (14.02.) u Kulturnom dodatku POLITIKE ići jedan baš onako hvalospevan text o novim srpskim hororima – PORNO BANDI, ZONIM RTVIH I SRPSKOM FILMU.
ne prikaz, naravno, nego pokušaj analize fenomena koji 2009. donosi.

8:53 AM  
Anonymous Anonymous said...

dobri ste.
BAS.
treba imati muda.

9:19 AM  
Anonymous Anonymous said...

Vidi citat:
"Ako tome dodamo da će sigurno barem jedan od njihovih promptno snimljenih štićenika (naslov filma poznat našem kriznom štabu) izazvati sablazan svakog iole filmski pismenog čoveka, pošteni novinari kojima je stalo do ozdravljenja srpskog filma sigurno će imati o čemu da pišu."
Pa nije fora da nas palite - ko je u pitanju? Nema ih puno sto su snimili filmove u prosloj godini, a da nisu spomenuti u tekstu. Ostaju kao kandidati: Momcilovic - "Cekaj me ja sigurno necu doci," Karanovic - "Besa," Paskaljevic - "Medeni mesec" (mada ne verujem da ste videli taj film jer je tek zavrsen) i Paskaljevic Jr. - "Kisa pada na Rolan Garos." Znaci, cekamo nagovestaj - koji je to film u pitanju?
Druga stvar - da li iko zna zasto je Hitna pomoc stvarana tri godine? Cini mi se da je Radovanovic ispravan lik, a njega gotivim (iako nista ne znam o njemu, i nisam gledao njegove dokumenarce koji su pronosili slavu nase zemlje po inostranim festivalima) jos od vremena pisanja jednog od boljih scenarija u ex-YU: "Oktoberfest"

7:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

ali oktobarfest je pisan po knjizi branka dimitrijevica koji je ozbiljan lik i super pisac, tako da sumnjam da bi taj scenario trebalo da ti bude dovoljan...

4:02 AM  
Anonymous Anonymous said...

sve je to tacno, i da su nam filmovi sranje i da se sumnivo dodeljuju pare ali bre ljudi, to "oligarsi" zvuci jednako glupo kao "strani placenici - domaci izdajnici". text mi zvuci kao da je pisan za 20 drugara sa inie-go zurki koji citaju blog. o kom pokretu pricate? daj da se ne lazemo. nece vas niko shvatiti ozbiljno dok god pljujete jedne a podrzavate druge, jednako lose, samo zato sto su vam drugari. shejtan je jednako sranje kao i klopka, mozete vi sebe da ubedjujete da nije, ali prijatelju, sranje je.

11:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Verovatno nema puno smisla trositi reci na "sve je sranje" komentare nalozenih anonymous blogera (posto je to i sustina nalozenog anonimus blogovanja), ali svi koji misle da ima ikakvog smisla baviti se filmom u Srbiji vide vrlo jasnu razliku izmedju smera koji zbirno predstavljaju projekti koje Dimitrije ubraja u Novi srpski film, i smera u kome nas vode Klopke.

Ako ne vide, onda nista... ;-)

8:47 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ne mislim ja da je sve sranje covece, ali ne mozes da ocekujes da te neko shvati ozbiljno kada kazes da je shejtan dobar film, mozes da kazes da je pokusaj, los pokusaj, jako los pokusaj da se napravi "drugaciji" film, tada cu da to shvatim ozbiljno. Meni je ovaj text napaljen, sa tim stavom da ima nekih jadnih autora u srbiji koji su strasno talentovani ali im, avaj, "oligarsi" ne daju da snimaju pa se oni satro udruzuju u neki fantomski pokret otpora. Neozbiljno je ljudi i to je to. A da treba da se radi nesto drugo, treba, ali ne treba podrzavati bilo sta i ubedjivati ljude koji su napravili los film da je dobar, jer ce napraviti jos jedan jednako los, ako ne i gori.

2:31 AM  
Anonymous Anonymous said...

Zasto su sporni filmovi "Hitna pomoc" ili "Bacila si cini na mene"?
Samo zato sto su dobili pare na FCS 2006, tj. 2007, a sada izlaze?

Pa i tvoj pulen Ognjenka je pakovao film od konkursa 2004 ili 2005, zar ne, pa je film izasao tek 2008.
Ko god u ovoj krizi i u ovoj bedi od drzave zapakuje film, taj je uvek heroj.

Nekom reci da mu je film sporan pre nego sto mu je film izasao i pre nego sto ga je iko video, u najmanju ruku je svinjarija.

To je bubuljicavo prenemaganje za kultur-diktaturom isto kao i prethodno tvoje trazenje odgovornosti za komisiju koja je odobrila sredstva za "Hadersfild".

Proslog leta, na gradskom fondu komisija je dodelila sredstva za puno debitantskih filmova, ali svakom projektu jako malo novca.
Mozete da pratite kakve ce to muke biti dok se izlegu svi ti projekti...
Hoce li oni koji uspeju 2010/11 da zavrse filmove biti sporni?

11:54 AM  
Anonymous Anonymous said...

ja sam gledao hitnu pomoc na internoj projekciji i uzasnut sam tim filmom, uopste ne znam kako ce to smece naci distributera...

2:09 PM  
Anonymous Anonymous said...

Са филмом "Бацила си чини на мене" очигледно нешто није у реду. Прво су се у почетку монтаже, монтажери жалили да је филм немонтажибилан, а потом је у неколико наврата доснимаван пошто редитељ очигледно још увек није овладао способношћу да сними филм из прве, нити да једноставну камерну драму сними за мање од две године. А добио је паре на два конкурса. Хм. Некако ми се чини да ће тај филм бити крајње занимљиво гледалачко искуство. :)
Уосталом цела чаршија бруји о проблематичности тог филма.

2:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

Jeste "Bacila si cini na mene" problematican ali je besmislica pljuvati ga pre nego izadje. A i besmislica je sprdati se sa time kako "reditelj nije ovladao sposobnoscu da snimi kamernu dramu iz prve". Vudi Alen snima uglavnom kamerne drame/komedije a u ugovorima sa glumcima uvek ima stavku da ce posle montaze biti dosnimavanja. Da li mozes da kazes da Vudi Alen nije "ovladao sposobnoscu" da napravi dobar film? To je dobro za film, pogotovo ako ga radi debitant, ako se moze naravno.
Previse ste blokovski orjentisani, valjda je ideja da se prave dobri filmovi, a ne ko ih pravi.

11:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Видећемо да ли ће "Бацила си чини на мене" бити пример доброг филма. :)

11:38 PM  
Blogger doba_nevinosti said...

Čekaj anonimni, ko je pljuvao filmove BACILA SI ČINI NA MENE ili HITNU POMOĆ. Rečeno je samo da su sporni. Zar nisu?

Nađi deo teksta u kome je neko rekao nešto loše o ta dva filma. Ako već koristiš prednost anonimnosti i nemaš hrabrosti da se predstaviš imenom i prezimenom, onda barem nemoj da lažeš.

Što se nas tiče, oni mogu da budu i genijalni. Sve je moguće. Ali, moraju nekad da budu prikazani, da ih vidimo. Nadamo se da će to biti uskoro i da će ti filmovi biti najbolji na svetu.

11:45 PM  
Anonymous Anonymous said...

@ Doba:
Pa BACILA SI ČINI NA MENE ili HITNA POMOĆ ne mogu nikako biti sporni zbog svoje dugacke (post)produkcije ili dosnimavanja, posto je takva bila i Ognjenka.
Stvar principa i to je sve.

Bolje se skoncentrisi da zavrsis svoj film, zar ne?

Sto se tice anonimnosti, no hard feelings - sve je to zbog foruma i razmena informacija od opsteg benefita, a bez zle krvi...

2:40 AM  
Anonymous Anonymous said...

Dimitrije, komentar o pljuvanju je bio upucen muskom petku a ne tvom tekstu. A sto se teksta tice, slazem se da ljudi koji nisu uradili filmove a dobili su drzavne pare treba te pare da vrate (sto znamo da se nikada nece desiti) ali bezveze je sto si krajnje pristrasan. U istom tekstu hvalis Fantoma, kojeg bi takodje po tim standardima mogli da nazovemo "spornim" iako znam koliko su ljudi imali problema da ga zavrse. Da li si ikada o Ognjenci pricao kao o "spornom" filmu tokom onih 2-3 godine dosnimavanja i postprodukcije? Da li si ikada posvetio ovako ozbiljnu paznju u najmanju ruku "sumnivom" dodeljivanju para za snimanje Sv. Georgija osim par usputnih komentara o G17+ koje bi ubrzano zataskao hvalospevima o filmu, i da li si taj film slucajno nazvao "spornim"? Ako jesi unapred se izvinjavam, ako ne, kad vec zelis da budes Eliot Nes srpskog filma, onda moras sve da posmatras jednako kriticki.
Ili sto bi rekla moja omiljena srpska reklama: "Ako krecite, krecite. ALI STVARNO!"

4:06 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ovde zaista ima mudrih reci - slazem se sa svima koji brane princip, "vazno je snimiti, a i dosnimavanje (ako je nuzno, i ako se za to ima para) je deo procesa," tako da je nefer etiketirati filmove spornim samo zato sto se dugo "krckaju," jer u nasim uslovima, svi se filmovi dugo krckaju.
Ipak, zamolio bih srecnog anonimusa koji je gledao internu projekciju "Pomoci" da barem na kratko obrazlozi koje su te ogromne mane filma zbog kojih se gledalac tako iznervirao. Ne mora kritika, nego posto dugo cekamo film, barem bilo kakav detaljniji utisak bi bio dobrodosao.
Unapred hvala.

6:04 AM  
Blogger doba_nevinosti said...

Kada vi budete smeli da napišete svoje ime i prezime, onda će vam Dimitrije, onaj koga tako hrabro pozivate na odgovornost, sakriveni iza svoje anonimnosti, odgovoriti, i sve objasniti.

Zar nije malo glupo da on razgovara sa nekim ko neće da mu se predstavi?

6:18 AM  
Anonymous Anonymous said...

Dimitrije,
redovno pratim tvoj blog i smatram ga relevantnim. Ipak, nazvati neke ljude oligarsima je za njih - neumeren kompliment. Ipak su to "muljaci" u uzasnim vremenima. Verujem da mene ne ubrajas u jednog od njih jer sam sa projektom koji smo zajedno pisali odbijen na dva poslednja konkursa FCS-a. Covek koji kritikuje pojam "sumnjivih" filmova je donekle u pravu, pogotovu sa preporukom da i "Svetog Georgija" treba tu uvrstiti. Tacno je, oduzilo se, budzet je premasen jer pojedini sektori filma nisu kontrolisani, pa je u jednom trenutku novca nestalo...meni ce biti drago kada se pojavi 11-tog marta, pa da se okrenem necemu drugom...ispao je sasvim solidno, videcete.
Pozdrav
Srdjan Dragojevic

7:20 AM  
Anonymous Anonymous said...

Ja cu ostati "anonimam" jer niti zivim u Srbiji, niti sam povezan sa srpskom filmskom industrijom, a da sam "srpski filmski patriota" - jesam (ili se bar tako osecam), i svakom uspehu srpskog filma se radujem, ali ne na iracionalnoj osnovi, vec na osnovu cinjenice da smo nekada imali solidnu kinematografiju, sa uspesima u svetu, i da se za taj kontinutet vredi boriti.
Pleni da i Srdjan Dragojevic cita ovaj blog, pa ako je ikako moguce da odgovori na pitanje koje me muci vec dugo vremena: zasto film koji potencijalno (po svim aspektima) preti da bude "veliki" film premijeru ima u Srbiji pre pokusaja da udje na Kanski filmski festival u takmicarskoj konkurenciji? Podvalciim "takmicarskoj" jer je to ipak najrlevantije mesto za promociju nekog filma iz malih zemalja, kako Kusta veli. Mislim, mozda ce on biti u Kanu, na nekom od programa, ali cinjenica da se prvo daje u Srbiji ga automatski iskljucuje da udje u takmicarski program Kana, jer tamo samo prikazuju svetske premijere. Cenim i stav reditelja da ne "kokodace" kao mnogi drugi, cak i pre nego sto je film snimljen, da su eto vec sigurni Berlin, Kan, Venecija, Karlovi Vari, itt., ali rekoh, mozda je i dalje trebalo cutati, i sacekati sa premijerom dok se ne vidi kakve su sanse u Kanu, pa kada se sazna, onda prema tome planirati premijeru.
A drugo, smatram da svetski uspeh naseg filma otvara drugim rediteljima vrata (videti pod "novi rumunski film"), tako je zaista tuzno gledati kako se u nasoj maloj zemlji svi svadjaju oko svega, a nema nas saka jada...
Veliko hvala.

7:39 AM  
Anonymous Anonymous said...

Srđane, očigledno, ja da se za zelenu granu uhvatim, ona bi se osušila. :)

Što se oligarha tiče, možda ovo jeste beda oko koje se naši filmmejkeri otimaju, ali trenutno je ta beda u opticaju i mi ne možemo ništa da uradimo bez nje. I sam znaš da u Srbiji, izuzev u posebnim slučajevima, nema filma bez državnih para. I da se za većinu projekata na konkursima tačno zna rodoslov kako su i putem koje kombinacije dobili novac, potpuno nezavisno od scenarija, što je vremenom dovelo do pada kvaliteta i produbljivanja krize u kojoj se danas nalazimo.

Ukoliko ista skupina istovremeno sedi u komisijama, određuje ko će u drugim komisijama biti i svojim odlukama maltene završava svoje bivše, sadašnje i buduće kombinacije, onda ih je adekvatno nazvati oligarsima.

Nije problem u tome što oni završavaju kombinacije. I u Holivudu, koji je vrlo tržišno orijentisan i greške se skupo plaćaju, ima protekcije i nepotizma. Problem je u tome što je takvo odlučivanje počelo da nagriza samu supstancu naše kinematografije, a što je još gore dovelo je do polarizacije unutar esnafa zbog koje će jedno jednoumlje i korupciju možda jednoga dana zameniti drugo.

A nije bilo razloga za to. U suštini, zaista je moglo da cveta hiljadu cvetova. Ali, ne, oni su uzeli i upropastili ne samo republički, već i gradski konkurs za debitante. Uništili su čak i onu jedinu nadu koju si imali debitanti i uzeli je za sebe kako bi popunili sitne rupe u finansijskim konstrukcijama svojih filmova, koji bi u suštini i bez tih para bili snimljeni.

Pitanje je Srđane, koliko su stariji autori kao što si ti spremni da javno ukažu na probleme kojih su očigledno svesni. Međutim, i bez reakcije starijih kolega, istina o ovome što pričamo se širi. Mediji odavno obraćaju veću pažnju na našu priču i nikome više ni nema potrebe da se objašnjava da je sve namešteno i iskvareno. Ljudi se samo upitaju, ko ima računa da finansira ovo što gledaju i odgovor se sam nameće.

5:01 PM  
Anonymous Anonymous said...

Sv. Georgije nije "sumnjiv" zbog toga sto se pojavljivanje filma oduzilo vec zbog u najmanju ruku "sumnjivog" dodeljivanja ogromnih sredstava iz budzetskih rezervi. Film je dobio vise para od drzave nego svi filmovi na FCS-u zajedno! Da li to slucajno ima veze sa tim sto je gospodin Kovacevic blizak prijatelj gospodina Mladjana Dinkica koji se igrom slucaja pita za sve u vezi para u ovoj zemlji? A sve pod devizom da je to film od "nacionalnog znacaja", nemam nista protiv, ali kako se odredjuje koji je film od nacionalnog znacaja? Zar ne bi trebalo da postoji nekakva skupstinska rasprava koja bi trajala malo duze i u kojoj bi "relevantni" ljudi branili ili napadali ideju da bas Sv. Georgije bude taj film. Najtuznije je sto veci deo ljudi koji je ucestvovao u snimanju jos nije placen, dok su neki pravili zurke za useljenje u nove stanove.
Zar Doba Nevinosti nije moglo malo i time da se bavi? Cisto da bi pljuvanje suprotne strane koje svesrdno podrzavam imalo vise kredibiliteta.
I jos jedna stvar, rado bih ja Srdjanu Dragojevicu dao i 10 miliona da snima film, ma 50 miliona, covek je uz Kusturicu jedini relevantan reditelj iz bivse SFRJ u zadnjih 20 godina, ali mu ne bih dao te pare iz svog dzepa dok mi se ne objasni zasto bas njemu da dam. A gospodin Dinkic je upravo to uradio, dao mu pare iz dzepa ljudi koji placaju porez u ovoj zemlji.

2:26 AM  
Blogger doba_nevinosti said...

Upravo je u ovom anonimnom komentaru sadržano sve ono zbog čega se Doba Nevinosti nije bavilo GEORGIJEM. Naime, taj projekat nije finansirao FCS, nije učestvovao na Konkursu, i ne postoje nikakve veze između nas koji pokušavamo da participiramo u srpskoj kinematografiji i struktura koje su finansirale GEORGIJA. Isto kao i u slučaju državnog finansiranja Kusturičinih ili Paskaljevićevih projekata, reč je o strukturama do kojih mi nismo dorasli, nemamo nikakav pregled njihovog rada, niti načina donošenja odluka.

S druge strane, kako anonmini reče GEORGIJE je projekat koji režira naš najugledniji reditelj po najkvalitetnijem dramskom tekstu našeg najpriznatijeg dramskog pisca. Na nivou koncepta, tu nema ništa sporno.

Što se dugova prema ekipi tiče, mi nemamo veze sa GEORGIJEM niti nama tu iko duguje novac. U tom smislu zaista je besmisleno da mi zastupamo interese Branislava Lečića ili Srđana Miletića (ovi su se javno eksponirali) ili drugih ljudi kojima su dugovali ili duguju honorare. To je njihova privatna stvar koju kao zreli pojedinci mogu sami da reše.

Dugovanje honorara je inače stalna praksa u našoj kinematografiji, to nije ništa novo, i kampanja koja se vodi protiv GEORGIJA na tu temu inače deluje vrlo sumnjivo i mi ne želimo da imamo ikakve veze sa tim.

Mi se stoga prevashodno bavimo onim mehanizmima u kojima participiramo, i generalnom klimom u našoj kinematografiji. Kako je u produkcionom smislu, GEORGIJE van našeg delokruga, a u estetskom smislu nije vidljivo sporan (videćemo kakav će biti kad izađe), nemamo razloga da o njemu pišemo.

5:03 AM  
Anonymous Anonymous said...

A zato ne pisete o njemu! Pa nisam znao, bas sam glup :) A ja mislio zato sto su Dimitrije i Srdjan drugari i pisu neka scenarija zajedno... Dobro onda ako je zbog toga, to razumem. ;)
Hocete li da kazete da necete da se bavite filmom koji je od DRZAVE dobio dulo vise para od cele proslogodisnje produkcije Srbije zajedno zato sto "nemate uvid" u rad organa koji su mu dodelili pare? Koji bolji uvid vam treba od direktnog prenosa Skupstine na RTS-u? Georgije nije smeo da dobije pare bez ozbiljne skupstinske procedure, polemike itd. Tu nema sta da se ima uvid, to je tako, po zakonu je tako.
Kampanja koja se vodi protiv Georgija je takva zato sto niko ziv nije isplacen (osim onih koji
"moraju" ili koji su dovoljno jaki da na silu uzmu svoje pare) a ljudi su rintali ko magarci po blatu i suncu MESECIMA (ne nedeljama). Ne znam sta je to tako sumnjivo u tome, ljudi hoce svoje krvavo zaradjene pare koje su neki uzidali u nove kuce i stanove.

3:44 AM  
Anonymous Anonymous said...

Uhvatili ste se za Branislava Lečića i Srđana Miletića kao zato sto su se oni javno eksponirali a ustvari zato sto ljude ne moze da bude vise briga da li ce njih dvojca da dobiju svoje pare. Ako ne zelite da zastupate njihove interese, zasto onda ne zastupate interese svih onih mladih ljudi koji su rintali na tom filmu a nisu bili isplaceni, posto se vec zalazete za mlade? To su vase kolege, vrsnjaci, drugari, buducnost naseg filma, jel tako?

4:00 AM  
Blogger doba_nevinosti said...

Anonimni, po kom Zakonu? Jel po nekom bezimenom zakonu?

Hajde, konstatuj po kom zakonu je tako, pa uzmi ličnu kartu i lepo idi i tuži državu što je dala pare GEORGIJU. To je mnogo korisnije nego što pišeš ovde u komentarima pošto nismo sigurni da Javni Tužilac redovno posećuje ovaj blog. Možda ga i posećuje, ali svakako ne znamo da li čita komentare. Ti kao građanin sigurno imaš pravo na to a ova država jedva čeka da joj ti ukažeš na njene greške.

U svakom slučaju, pošto mi nismo dovoljno ažurni u svojoj borbi da država bolje raspolaže tvojim novcem, vreme je da ti uzmeš stvar u svoje ruke.

Nismo mi tu da bi zastupali interese ljudi koji su potpisali ugovore za svoj posao, znali sa kim rade i sada nisu isplaćeni. Oni imaju Sud pa nek se tamo rasprave sa producentima GEORGIJA. To im i puiše u Ugovoru koji su potpisali. uvek piše Sud koji je nadležan.

Iako i mi sami često imamo probleme sa svojim poslodavcima i isplatama, svoju borbu ne želimo da pojeftinjujemo tim detaljima, na koje se uostalom uvek i računa kada se radi u Srbiji.

Očigledno je da tim mladim ljudima nije smetalo što je država dala velike pare za film, nego su mislili da će naći svoje mesto u podeli para. I pogrešili su.

Mi se bavimo filmom sa nadom da ćemo nekada moći od toga i da živimo, za sada se sa dosta entuzijazma bavimo niskobudžetnim filmom, u tom smislu sudbina plaćenika je njihova a ne naša stvar. Naravno, da imamo puno drugara koji su radili na tom filmu, ali niko nam se nije žalio i rekao "hajde molim vas stavite neku našu žalbu na blog". Sem tebe, anonimni.

Da imamo pravnog osnova da nekog od ovih ljudi o kojima pišemo progonimo, sigurno se ne bismo zaustavili na blogu.

5:15 AM  
Anonymous Anonymous said...

Kadija te tuzi, kadija ti sudi. Drzava nikada nece presuditi protiv sebe tako da je svaka tuzba besmislena.
Ako vec nemate pravnog osnova da nekoga progonite a na ovom blogu se bavite mutljavinama u FCS-u ne vidim ni jedan razlog zasto se isto tako ne bi bavili i ostalim mutljavinama vezanim za film u ovoj zemlji. Osim zato sto te muvatore poznajete.
To je sve.

5:33 AM  

Post a Comment

<< Home