RADE MARKOVIĆ R.I.P.
Danas je stigla tužna vest da je u 89. godini preminuo naš veliki glumac Rade Marković.
Marković je ostvario značajnu karijeru i na filmu, i u pozorištu i na televiziji.
Kad je o filmu reč, Marković svakako spada među glumce koji su obeležili našu kinematografiju. Bio je nosilac jednog modernog, svedenog stila glume, bio je među retkim glumcima koji su igrali urbane likove sa statusom zvezde, i svojim opusom uspeo je da obuhvati praktično sve epohe naše kinematografije i da u svakoj od njih ostavi značajan trag.
U prvoj fazi naše kienmatografije značajne su Markovićeve saradnje sa Vojislavom Nanovićem u klasiku partizanskog filma na temu urbanog otpora BESMRTNA MLADOST a potom i u prvom srpskom fantasy filmu ČUDOTVORNI MAČ koji i dalje stoji kao spomenik jedne superiorne kinematografije koju nismo uspeli da očuvamo.
Kod Jovana Živanovića, odigrao je likove Bore i Pavla u filmovima ZENICA i TE NOĆI, klasicima howardhawksovskog tipa, ostvarivši retke i upečatljive likove profesionalaca rastrzanih između odanosti profesiji i ljubavnih veza.
Sa Mićom Popovićem sarađivao je na ROJU, HASANAGINICI i DELIJAMA nudeći moderne interpretacije klasičnih motiva a kao izvanredna a manje poznata Markovićeva uloga izdvaja se BALADA O SVIREPOM... Radivoja Lole Đukića.
U partizanskim filmovima, radio je sa najboljim, Hajrudinom Krvavcem, a u Stamenkovićevoj KLOPCI ZA GENERALA igrao je Dražu Mihailovića.
Promene u kinematografiji i dolazak novih autora pružili su novu dimenziju Markovićevoj glumi, pa će ostati zapamćen likovi kritički koncipiraniih rukovodilaca Coleta i Miloja u remek-delima VARIOLA VERA i MAJSTORI MAJSTORI njegovog sina Gorana Markovića, metafilmska uloga Siniše u KAKO SAM SISTEMATSKI UNIŠTEN OD IDIOTA Slobodana Šijana. Dok je na početku karijere igrao zavodnike i mlade profesionalce, u kasnijoj fazi specijalizovao se za uloge glava porodce sa posebnim akcentom na filmove koji su problematizovali konzumerističku socijalističku porodicu, pa se kao paradigmatičan lik tog tipa nameće otac glavnog junaka Slobodana u DEČKU KOJI OBEĆAVA.
Marković je bio aktivan do poslednjeg dana i tokom devedesetih i dvehiljaditih ostvario je niz uloga od kojih se po svom značaju izdvaja UBISTVO SA PREDUMIŠLJAJEM a naročito ZEMLJA ISTINE LJUBAVI I SLOBODE Milutina Petrovića u kom je autor napravio osvrt na čitavu Markovićevu karijeru i snimio njegov SUNSET BLVD koristeći ČUDOTVORNI MAČ kao ready made.
Markovićeva karijera je do te mere bogata da je vrlo lako napraviti i potpuno drugačiji izbor ključnih uloga iz njegove karijere. Napustio nas je veliki glumac, okosnica naše kinematografije i čovek koji je imao svoje mesto u svakoj fazi njenog razvoja.
Kad je o filmu reč, Marković svakako spada među glumce koji su obeležili našu kinematografiju. Bio je nosilac jednog modernog, svedenog stila glume, bio je među retkim glumcima koji su igrali urbane likove sa statusom zvezde, i svojim opusom uspeo je da obuhvati praktično sve epohe naše kinematografije i da u svakoj od njih ostavi značajan trag.
U prvoj fazi naše kienmatografije značajne su Markovićeve saradnje sa Vojislavom Nanovićem u klasiku partizanskog filma na temu urbanog otpora BESMRTNA MLADOST a potom i u prvom srpskom fantasy filmu ČUDOTVORNI MAČ koji i dalje stoji kao spomenik jedne superiorne kinematografije koju nismo uspeli da očuvamo.
Kod Jovana Živanovića, odigrao je likove Bore i Pavla u filmovima ZENICA i TE NOĆI, klasicima howardhawksovskog tipa, ostvarivši retke i upečatljive likove profesionalaca rastrzanih između odanosti profesiji i ljubavnih veza.
Sa Mićom Popovićem sarađivao je na ROJU, HASANAGINICI i DELIJAMA nudeći moderne interpretacije klasičnih motiva a kao izvanredna a manje poznata Markovićeva uloga izdvaja se BALADA O SVIREPOM... Radivoja Lole Đukića.
U partizanskim filmovima, radio je sa najboljim, Hajrudinom Krvavcem, a u Stamenkovićevoj KLOPCI ZA GENERALA igrao je Dražu Mihailovića.
Promene u kinematografiji i dolazak novih autora pružili su novu dimenziju Markovićevoj glumi, pa će ostati zapamćen likovi kritički koncipiraniih rukovodilaca Coleta i Miloja u remek-delima VARIOLA VERA i MAJSTORI MAJSTORI njegovog sina Gorana Markovića, metafilmska uloga Siniše u KAKO SAM SISTEMATSKI UNIŠTEN OD IDIOTA Slobodana Šijana. Dok je na početku karijere igrao zavodnike i mlade profesionalce, u kasnijoj fazi specijalizovao se za uloge glava porodce sa posebnim akcentom na filmove koji su problematizovali konzumerističku socijalističku porodicu, pa se kao paradigmatičan lik tog tipa nameće otac glavnog junaka Slobodana u DEČKU KOJI OBEĆAVA.
Marković je bio aktivan do poslednjeg dana i tokom devedesetih i dvehiljaditih ostvario je niz uloga od kojih se po svom značaju izdvaja UBISTVO SA PREDUMIŠLJAJEM a naročito ZEMLJA ISTINE LJUBAVI I SLOBODE Milutina Petrovića u kom je autor napravio osvrt na čitavu Markovićevu karijeru i snimio njegov SUNSET BLVD koristeći ČUDOTVORNI MAČ kao ready made.
Markovićeva karijera je do te mere bogata da je vrlo lako napraviti i potpuno drugačiji izbor ključnih uloga iz njegove karijere. Napustio nas je veliki glumac, okosnica naše kinematografije i čovek koji je imao svoje mesto u svakoj fazi njenog razvoja.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home