VLASTIMIR RADOVANOVIĆ (1926-2012)
U subotu 13. oktobra nas je u 87. godini
napustio Vlastimir Vlasta Radovanović, plodni scenarista i filmski reditelj, nekadašnji
profesor Fakulteta dramskih umetnosti i jedan od najprofilisanijih zastupnika
repertoarskog i žanrovskog filma u jugoslovenskoj kinematografiji.
Rasdovanović je ostavio značajan trag u
jugoslovenskoj kinematografiji a bavio se pretežno akcionim filmovima iz
perioda NOBa, krimićima i komedijama.
Najznačajnija dela kao scenarista ostavio je
upravo u sferi partizanskog filma.
Potpisao je predložak za jedan od
najuzbudljivijih i istovremeno najavangardnijih partizanskih filmova SAŠA
Radenka Ostojića iz 1962. godine. Ova napeta priča o dečacima koji postaju
ilegalci tokom okupacije kako bi nastavili otpor posle obezglavljivanja lokalne
partizanske ćelije ostaje ne samo kao izvanredan primer žanrovske pismenosti
već i kao jedan od najvibrantnijih prikaza okupacije u jugoslovenskom filmu.
U akcionom NOB filmu Časlava Damjanovića BOMBA
U 10:10 iz 1967. godine, kao koscenarista, Radovanović je uspeo da ponudi
jednog od najaktivnijih i najživopisnijih nemačkih negativaca u istoriji
partizanskog filma – pukovnik Hassler u interpretaciji Branka Pleše spada u
jednu od najzanimljivijih parafraza istorijske ličnosti Reinharda Heydricha,
čak možda i efektniji od prikaza takvog tipa ličnosti od nekih filmova koji su se bavili istinitom pričom o ovom zločincu. BOMBA U 10:10 je bila koncipirana
kao spoj američkog B-filma i partizanskog filma, pa je i profilisana kao star
vehicle za George Montgomeryja, međutim Damjanović i Radovanović su uspeli da
prevaziđu to ograničenje.
Iste godine Radovanović je sarađivao i na
scenariju i za jedan od kanonskih partizanskih filmova – DIVERZANTE Hajrudina
Krvavca, uvod u same vrhunce partizanskog filma koje će ovaj autor postići
kasnije u MOSTU i VALTERU. Međutim, već su DIVERZANTI postavili temelje Krvavčeve estetike, njegov prepoznatljivi smisao za humor, oslanjanje na stripovsku stilizaciju i pripovedačku efikasnost vesterna.
Autobiografske doživljaje iz rata, Radovanović
je delom kanalisao u SAŠI ali pre svega u filmu DRUGARČINE Miće Miloševića iz
1979. godine.
Kao reditelj, snimio je četiri rado gledana
filma koji se i danas često prikazuju na televizijama. Od njih pre svega
izdvajam HALO TAXI iz 1983. godine, campy krimić sa Batom Živojinovićem u
glavnoj ulozi koji je vrlo upečatljivo zabeležio jedan trenutak u ranoj fazi
post-titoizma.
Radovanović
je sa osamnaest realizovanih televizijskih i filmskih naslova spadao u red
retkih profilisanih scenarista. Po svom pristupu formi podsećao je na
holivudske scenariste, a po odnosu prema publici spadao je među one koji se
zanimljivim rešenjima bori za gledanost. U svom opusu, ostavio je barem tri
klasika i niz rado gledanih i omiljenih filmova. Pomirivši gledanost i
kvalitet, Radovanović je jedan od ljudi koji je u senci velikih imena zapravio
činio snagu jugoslovenskog filma. Slava mu!
0 Comments:
Post a Comment
<< Home