Wednesday, October 17, 2012

VLASTIMIR RADOVANOVIĆ (1926-2012)



U subotu 13. oktobra nas je u 87. godini napustio Vlastimir Vlasta Radovanović, plodni scenarista i filmski reditelj, nekadašnji profesor Fakulteta dramskih umetnosti i jedan od najprofilisanijih zastupnika repertoarskog i žanrovskog filma u jugoslovenskoj kinematografiji.
Rasdovanović je ostavio značajan trag u jugoslovenskoj kinematografiji a bavio se pretežno akcionim filmovima iz perioda NOBa, krimićima i komedijama.
Najznačajnija dela kao scenarista ostavio je upravo u sferi partizanskog filma.
Potpisao je predložak za jedan od najuzbudljivijih i istovremeno najavangardnijih partizanskih filmova SAŠA Radenka Ostojića iz 1962. godine. Ova napeta priča o dečacima koji postaju ilegalci tokom okupacije kako bi nastavili otpor posle obezglavljivanja lokalne partizanske ćelije ostaje ne samo kao izvanredan primer žanrovske pismenosti već i kao jedan od najvibrantnijih prikaza okupacije u jugoslovenskom filmu.
U akcionom NOB filmu Časlava Damjanovića BOMBA U 10:10 iz 1967. godine, kao koscenarista, Radovanović je uspeo da ponudi jednog od najaktivnijih i najživopisnijih nemačkih negativaca u istoriji partizanskog filma – pukovnik Hassler u interpretaciji Branka Pleše spada u jednu od najzanimljivijih parafraza istorijske ličnosti Reinharda Heydricha, čak možda i efektniji od prikaza takvog tipa ličnosti od nekih filmova koji su se bavili istinitom pričom o ovom zločincu. BOMBA U 10:10 je bila koncipirana kao spoj američkog B-filma i partizanskog filma, pa je i profilisana kao star vehicle za George Montgomeryja, međutim Damjanović i Radovanović su uspeli da prevaziđu to ograničenje.
Iste godine Radovanović je sarađivao i na scenariju i za jedan od kanonskih partizanskih filmova – DIVERZANTE Hajrudina Krvavca, uvod u same vrhunce partizanskog filma koje će ovaj autor postići kasnije u MOSTU i VALTERU. Međutim, već su DIVERZANTI postavili temelje Krvavčeve estetike, njegov prepoznatljivi smisao za humor, oslanjanje na stripovsku stilizaciju i pripovedačku efikasnost vesterna.
Autobiografske doživljaje iz rata, Radovanović je delom kanalisao u SAŠI ali pre svega u filmu DRUGARČINE Miće Miloševića iz 1979. godine.
Kao reditelj, snimio je četiri rado gledana filma koji se i danas često prikazuju na televizijama. Od njih pre svega izdvajam HALO TAXI iz 1983. godine, campy krimić sa Batom Živojinovićem u glavnoj ulozi koji je vrlo upečatljivo zabeležio jedan trenutak u ranoj fazi post-titoizma.
Radovanović je sa osamnaest realizovanih televizijskih i filmskih naslova spadao u red retkih profilisanih scenarista. Po svom pristupu formi podsećao je na holivudske scenariste, a po odnosu prema publici spadao je među one koji se zanimljivim rešenjima bori za gledanost. U svom opusu, ostavio je barem tri klasika i niz rado gledanih i omiljenih filmova. Pomirivši gledanost i kvalitet, Radovanović je jedan od ljudi koji je u senci velikih imena zapravio činio snagu jugoslovenskog filma. Slava mu!

2 Comments:

Blogger van tuan said...

dự án chung cư vinhomes nguyễn trãi là một quần thể đô thị hiện đại chung cu vinhomes nguyen trai được trang bị nội thất tinh tế thiết kế vinhomes nguyễn trãi sang trọng vinhomes nguyen trai đẳng cấp kết hợp cùng tiện nghi vinhome nguyen trai cao cấp vinhome nguyễn trãi là điểm đến lý tưởng vincom nguyen trai đầy đủ cho người tiêu dùng vincom nguyễn trãi có bán giày nam các loại giày công sở nam đẹp nhất, giày lười nam đẹp.Công ty thiết kế nội thất hàng đầu tại hà nội, chuyên thiet ke noi that

5:36 AM  
Blogger 郑佳颖 said...

adidas yeezy
yeezy
adidas ultra boost
basketball shoes
pandora bracelet
michael kors factory outlet
longchamp outlet
nike dunks
jordan retro
retro jordans

11:22 PM  

Post a Comment

<< Home