DIMITRIJE O GARNERU
Dimitrije se u Novinama novosadskim oprašta od Jamesa Garnera >
ODLAZAK PIONIRA
Džejms Garner (1928-2014) bio je jedan od onih velikih glumaca poput Kerija Granta, koji su činili da gluma deluje jednostavno i lagano, kao i da ne iziskuje neku naročitu tehniku i trud. Međutim, za razliku od Granta, Garner nije uspeo da institucionalizuje svoj lepršavi a opet vrlo ubedljivi stil glume, niti su se kritičari trudili da proniknu u osobenosti njegove poetike. Umesto toga, tretiran je kao pouzdani profesionalac i jedna od prvih filmskih zvezda koja je zakoračila na televiziju, a da nije na nju "spala".
Ipak. kada se podvuče crta ispod Garnerovog opusa možemo prepoznati glumca koji možda jeste većinom igrao šarmantne kauboje i cinične detektive, temeljne figure tih formi, ali je isto tako doprineo znatnoj reformi tih žanrova.
Garner je ušao u kinematografiju u vreme studio-sistema, kada su glumci još uvek bili pod ugovorima sa studijima. Među prvima se pobunio protiv ograničenja koja su nametali takvi odnosi i moglo bi se reći da je to ograničilo njegov rad dok je bio pod ugovorom sa Vornerom.
Ipak, Garner je vrlo brzo uspeo da se etablira u tri najkomunikativnija žanra - ratnom filmu, krimiću i vesternu sa povremenim izletima na teritoriju Kerija Granta u domenu romantične komedije.
U svakom od ovih žanrova prošao je tri faze - klasičnu, modernu i dekonstruktivističku.
U ratnom filmu - Garnerovu klasičnu fazu čine "Darbijevi rendžeri" Vilijema Velmana i često reprizirani klasik "Veliko bekstvo" Džona Stardžisa. Modernu dostiže u filmu "36 sati" Džordža Sitona a dekonstruktivističku u "Emilinoj amerikanizaciji" Artura Hilera, po scenariju starog subverzivca Pedija Čajefskog. "36 sati" spada u red najsofisticiranijih trilera na temu Drugog svetskog rata a "Emilina amerikanizacija" je priča - aktuelnija nego ikad - o oficiru zaduženom za propagandu koji mora da se okuša u borbi umesto da uživa u bezbednosti ratnog Londona. Odjek ovog filma je veliki - uostalom ovogodišnji blokbaster Toma Kruza "Na rubu vremena" preuzima dosta iz tog Hilerovog rada i Garnerovog humora u postavci glavnog lika.
U domenu krimića - Garner je igrao klasiku, kao što je recimo Čendlerov "Marlou" Pola Bogarta a dekonstrukciju vrši u svom završnom krimiću "Sumrak" sa Polom Njumenom u kome je ovaj zaokružio priču svog junaka Lua Harpera (nastalog po Mekdonaldovom liku Lua Arčera) a Garner sve svoje cinične detektive od Marloua do Džima Rokforda. ključna intervencija je to što se na kraju "Sumraka" njegov detektiv ispostavi kao glavni krivac.
U vesternu - Garner je prošao klasiku sa Stardžisom u "Danu revolveraša", zatim komičnu dekonstrukciju sa Bartom Kenedijem u "Podržite svoga lokalnog šerifa" a dotakao se vrlo uspešno i špageti vesterna u "Čoveku zvanom Sledž" Vika Moroua.
Ipak, ako treba izdvojiti samo jedan Garnerov vestern kao trajnu vrednost to je "Skin Game", superiorna i politički nekorektna preteča Tarantinove "Đangove osvete" u kojoj Garner igra belog prevaranta koji ide po Jugu i prodaje svog slobodnog crnog prijatelja kao roba. u vreme premijere, ovaj film je izazvao nelagodu i tek treba da u potpunosti bude rehabilitovan.
Garner je od najranijih dana radio i na televiziji gde je u najbukvalnijem smislu svedočio njenom razvoju. Od kraja pedesetih bio je zvezda vestern serija, pre svih "Maverika", u vreme kada su mreže štancovale program u fabričkom tempu.
Potom se Garner, kao etablirana filmska zvezda vraća na televiziju se serijom o detektivu Džimu Rokfordu, u periodu kada je televizija pokušala da se okrene skupljim i ambicioznijim "programskim događajima" sa velikim zvezdama. Verovatno je prelazak iz bioskopskog filma na televiziju uticao na "pad Garnerovih akcija" u filmskom svetu.
Konačno, Garner je među prvima igrao u ekskluzivnim HBO produkcijama krajem osamdesetih i početkom devedesetih. Moglo bi se reći da je Garner u domenu televizijskog dramskog programa bio prisutan u svakoj etapi njegovog razvoja.
Međutim, nije Garner bio samo pionir televizijskog dramskog programa i dekonstrukcije žanra. On je uveo glumački model šarmantnog, duhovitog, akcionog heroja koji su kasnije globalizovali Mel Gibson i Brus Vilis. Ne čudi da je Mel Gibson odigrao baš Maverika u bioskopskom rimejku, ili produžetku Ričarda Donera, uz rame sa Garnerom.
Ako bismo Garnerovu karijeru sumirali u jednom filmu, to bi bilo "Ubistvo u Holivudu" Blejka Edvardsa. Reč je o divnom, potcenjenom filmu u kome je Garner igrao Vajata Erpa (kao i kod Stardžisa u "Danu revolveraša") a Brus Vilis čuvenog vestern glumca Toma Miksa. U ovoj fikcionalnoj priči sa istorijskim ličnostima u glavnoj ulozi, Vajat Erp i Tom Miks se udružuju kako bi rešili ubistvo iza koga stoji zavera dekadentnih osnivača Holivuda. U ovom filmu su na jednom mestu skupljeni vestern, detektivski krimić, dekonstrukcija žanra i inicijacija naslednika koji je pekao zanat na televiziji pred prelazak na film.
Ako poželite da obeležite ovaj tužni povod nekim Garnerovim filmom neka to bude "Ubistvo u Holivudu". Njegovi drugi klasici će ionako još dugo biti prikazivani u preostalim terminima.
ODLAZAK PIONIRA
Džejms Garner (1928-2014) bio je jedan od onih velikih glumaca poput Kerija Granta, koji su činili da gluma deluje jednostavno i lagano, kao i da ne iziskuje neku naročitu tehniku i trud. Međutim, za razliku od Granta, Garner nije uspeo da institucionalizuje svoj lepršavi a opet vrlo ubedljivi stil glume, niti su se kritičari trudili da proniknu u osobenosti njegove poetike. Umesto toga, tretiran je kao pouzdani profesionalac i jedna od prvih filmskih zvezda koja je zakoračila na televiziju, a da nije na nju "spala".
Ipak. kada se podvuče crta ispod Garnerovog opusa možemo prepoznati glumca koji možda jeste većinom igrao šarmantne kauboje i cinične detektive, temeljne figure tih formi, ali je isto tako doprineo znatnoj reformi tih žanrova.
Garner je ušao u kinematografiju u vreme studio-sistema, kada su glumci još uvek bili pod ugovorima sa studijima. Među prvima se pobunio protiv ograničenja koja su nametali takvi odnosi i moglo bi se reći da je to ograničilo njegov rad dok je bio pod ugovorom sa Vornerom.
Ipak, Garner je vrlo brzo uspeo da se etablira u tri najkomunikativnija žanra - ratnom filmu, krimiću i vesternu sa povremenim izletima na teritoriju Kerija Granta u domenu romantične komedije.
U svakom od ovih žanrova prošao je tri faze - klasičnu, modernu i dekonstruktivističku.
U ratnom filmu - Garnerovu klasičnu fazu čine "Darbijevi rendžeri" Vilijema Velmana i često reprizirani klasik "Veliko bekstvo" Džona Stardžisa. Modernu dostiže u filmu "36 sati" Džordža Sitona a dekonstruktivističku u "Emilinoj amerikanizaciji" Artura Hilera, po scenariju starog subverzivca Pedija Čajefskog. "36 sati" spada u red najsofisticiranijih trilera na temu Drugog svetskog rata a "Emilina amerikanizacija" je priča - aktuelnija nego ikad - o oficiru zaduženom za propagandu koji mora da se okuša u borbi umesto da uživa u bezbednosti ratnog Londona. Odjek ovog filma je veliki - uostalom ovogodišnji blokbaster Toma Kruza "Na rubu vremena" preuzima dosta iz tog Hilerovog rada i Garnerovog humora u postavci glavnog lika.
U domenu krimića - Garner je igrao klasiku, kao što je recimo Čendlerov "Marlou" Pola Bogarta a dekonstrukciju vrši u svom završnom krimiću "Sumrak" sa Polom Njumenom u kome je ovaj zaokružio priču svog junaka Lua Harpera (nastalog po Mekdonaldovom liku Lua Arčera) a Garner sve svoje cinične detektive od Marloua do Džima Rokforda. ključna intervencija je to što se na kraju "Sumraka" njegov detektiv ispostavi kao glavni krivac.
U vesternu - Garner je prošao klasiku sa Stardžisom u "Danu revolveraša", zatim komičnu dekonstrukciju sa Bartom Kenedijem u "Podržite svoga lokalnog šerifa" a dotakao se vrlo uspešno i špageti vesterna u "Čoveku zvanom Sledž" Vika Moroua.
Ipak, ako treba izdvojiti samo jedan Garnerov vestern kao trajnu vrednost to je "Skin Game", superiorna i politički nekorektna preteča Tarantinove "Đangove osvete" u kojoj Garner igra belog prevaranta koji ide po Jugu i prodaje svog slobodnog crnog prijatelja kao roba. u vreme premijere, ovaj film je izazvao nelagodu i tek treba da u potpunosti bude rehabilitovan.
Garner je od najranijih dana radio i na televiziji gde je u najbukvalnijem smislu svedočio njenom razvoju. Od kraja pedesetih bio je zvezda vestern serija, pre svih "Maverika", u vreme kada su mreže štancovale program u fabričkom tempu.
Potom se Garner, kao etablirana filmska zvezda vraća na televiziju se serijom o detektivu Džimu Rokfordu, u periodu kada je televizija pokušala da se okrene skupljim i ambicioznijim "programskim događajima" sa velikim zvezdama. Verovatno je prelazak iz bioskopskog filma na televiziju uticao na "pad Garnerovih akcija" u filmskom svetu.
Konačno, Garner je među prvima igrao u ekskluzivnim HBO produkcijama krajem osamdesetih i početkom devedesetih. Moglo bi se reći da je Garner u domenu televizijskog dramskog programa bio prisutan u svakoj etapi njegovog razvoja.
Međutim, nije Garner bio samo pionir televizijskog dramskog programa i dekonstrukcije žanra. On je uveo glumački model šarmantnog, duhovitog, akcionog heroja koji su kasnije globalizovali Mel Gibson i Brus Vilis. Ne čudi da je Mel Gibson odigrao baš Maverika u bioskopskom rimejku, ili produžetku Ričarda Donera, uz rame sa Garnerom.
Ako bismo Garnerovu karijeru sumirali u jednom filmu, to bi bilo "Ubistvo u Holivudu" Blejka Edvardsa. Reč je o divnom, potcenjenom filmu u kome je Garner igrao Vajata Erpa (kao i kod Stardžisa u "Danu revolveraša") a Brus Vilis čuvenog vestern glumca Toma Miksa. U ovoj fikcionalnoj priči sa istorijskim ličnostima u glavnoj ulozi, Vajat Erp i Tom Miks se udružuju kako bi rešili ubistvo iza koga stoji zavera dekadentnih osnivača Holivuda. U ovom filmu su na jednom mestu skupljeni vestern, detektivski krimić, dekonstrukcija žanra i inicijacija naslednika koji je pekao zanat na televiziji pred prelazak na film.
Ako poželite da obeležite ovaj tužni povod nekim Garnerovim filmom neka to bude "Ubistvo u Holivudu". Njegovi drugi klasici će ionako još dugo biti prikazivani u preostalim terminima.
1 Comments:
شراء اثاث مستعمل
شراء الاثاث المستعمل بالرياض
شراء اثاث مستعمل شمال الرياض
شركات شراء الاثاث المستعمل بالرياض
ارقام شراء الاثاث المستعمل بالرياض
محلات شراء الاثاث المستعمل بالرياض
حقين شراء الاثاث المستعمل بالرياض
Post a Comment
<< Home