Sunday, December 04, 2005

DOBA KASKADERA


Željko Božić je posetio naš sajt i kaže da mu se dopalo! To je naročito oduševilo Dimitrija koji je i počeo da se bavi filmom zbog kaskadera i pirotehničara sa kojima je kao dete često hengovao na snimanjima filmova poput TAJNE MANASTIRSKE RAKIJE ili RANSOM IN BLOOD.
Srpski kaskaderi su oduvek bili jedan od najrazvijenijih esnafa u našoj kinematografiji. Oni su glumili ne samo u našim filmovima već i u brojnim korpodukcijama od kojih su neke jako bitni filmovi tipa KELLY'S HEROES. Naravno, imali su prilike da ispeku zanat u brojnim partizanskim spektaklima koji su sve do 1964. apsolutno bili na nivou zapadnih akcionih filmova. Takođe radili su sa najboljim akcionim rediteljima poput Jacka Cardiffa, Brian G. Huttona, Gordona Hesslera, Jacka Golda, Robert Clousea, Jackie Chana, Sam Peckinpaha, Guya Hamiltona, Rogera Cormana i majstorima second unit režije kao što je Remy Julienne, čovek koji je u Srbiji snimao TWIST AGAIN A MOSCOU a inače je glavni um iza automobilskih potera u čuvenim Bondovima. Snimanje tog opskurnog francuskog filma je recimo zapamćeno po najspektakularnijim automobilskim akrobacijama snimanim kod nas, kojima je Julienne komandovao na naučnoj osnovi. Naši kaskaderi su radili i strane filmove. Recimo, Bata Kameni u POSSESSIONu Andrzeja Zulawskog ukuca auto sa Sam Neillom, a mogli smo ih videti i kao zapaljene mornare u DAS BOOT Wolfganga Petersena.
Realno, nova generacija kaskadera trebalo je da dođe na scenu već sredinom sedamdesetih kada se Holivud odlepio od ostatka sveta a naročito od nas sa filmom THE FRENCH CONNECTION Williama Friedkina čije su automobilske potere postale same po sebi nešto od najznačajnijeg ikada snimljenog u istoriji filma
Kada je počeo rat, mnogi od njih su, nažalost, dočekali da uživo učestvuju u scenama koje su do sada samo glumili i, primera radi, bilo je hrvatskih kaskadera koji su poginuli u ratu kao pripadnici Zbora narodne garde. Istovremeno, u našoj kinematografiji nije bilo filmova u kojima se javljala potreba za kaskaderima i najpoznatija generacija kaskadera se povukla, delom jer nije bilo posla a delom i zato što su ostarili. Ipak, 1993. godinu obeležila je odlična pozorišna monodrama Brace Petkovića KASKADER u kojoj je Goran Sultanović sjajno interpretirao njihova iskustva.
Sa Željkom Božićem i njegovom neustrašivom ekipom pojavila se nova generacija kaskadera koja prati svetske trendove i nabavlja modernu opremu. Istovremeno, kada su se oni pojavili, i naši filmovi su počeli da imaju sve više akrobatskih i akcionih scena, počev od APSOLUTNIH STO, 1 NA 1, KORDON, BAL-CAN-CAN, MI NISMO ANĐELI 2, ŠEJTANOV RATNIK ili ČARLSTON ZA OGNJENKU.
Jako važan deo delatnosti kaskadera je takođe vezan i za onaj manje glamurozni deo filma, a to je dubliranje i briga da se glumcima nešto ne desi tokom snimanja opasnih scena. Za tu vrstu rada, oni retko kada dobiju pravu satisfakciju, a inače takve aktivnosti predstavljaju veći deo njihovog opusa.
Ako ste kao klinac umeli da prepoznate lica naših poznatih kaskadera poput Bate Kamenog ili Zvonceta, znali ste da kad se nađu u sceni, sledi tuča. To je jedno od prvih dramaturških saznanja o filmu koja smo sticali u ranoj mladosti.

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Bravo Dimitrije,
ovo su stvarno odlicni podatci koji nam mnogo mogu pomoci, posebno kod istorije kaskaderstva.
Hvala na pomoci i uclanjivanju na nas forum.

Pozdra i samo napred !

4:16 AM  

Post a Comment

<< Home