Sunday, December 01, 2013

PAUL WALKER (1973-2013)


Dimitrije se oprašta od Paula Walkera koji je nastradao 30. novembra u saobraćajnoj nesreći:

Paul Walker je kao svoju osnovnu delatnost mogao navesti ulogu Briana O'Connera u seriji filmova FAST AND THE FURIOUS. Ovaj konfekcijski serijal studija Universal počeo je pre dvanaest godina kao spoj ortodoksnog car crash filma i priča o policajcima na tajnom zadatku, i vremenom je od iritantnog primera kako se uz pomoć kompjuterske tehnike izvrgava ruglu akciono majstorstvo starog kova pretvorio u jedan od retkih primera čistog akcijaša u repertoaru velikih studija. FAST AND THE FURIOUS je zbog spoja loših ranih filmova i tektonskih promena na filmskom tržištu postao jedan od retkih serijala koji se poboljšavao kako je odmicao a Paul Walker je u njemu bio jedan od glumačkih patrijarha.

Pored činjenice da je na osnovu uloge Briana O'Connera stekao poziciju glumca na kog se može osloniti ceo film i svojevrsne zvezde, ovaj lik je značajan za Walkera jer ga je održao u bioskopskim tokovima u vremenu kada je sve teže stići do bioskopa i kada su mnogi glumci opredeljeni za akcioni žanr završili na DTV tržištu.

THE MATRIX je možda prvi film koji je ozvaničio ulazak karakternih glumaca u akcionu arenu i doveo do toga da producenti praktično više ne moraju da se oslanjaju na bivše atlete za uloge akcionih heroja. Tehnika je toliko uznapredovala da i glumac bez naročitih fizičkih predispozicija može da uverljivo snimi čak i najspektakularnije vratolomije. Atlete su, često i bez promašaja u karijeri, prebačene na DVD tržište. Paul Walker je postao inverzija tog principa. On je postao glumac koji gostuje među specijalistima za akciju.

Walkerov najupečatljiviji film je RUNNING SCARED, hrabra košmarna vizija Waynea Kramera koja je donela vanholivudsku energiju i maštovitost u američki film, krimić u kome Walker ne odstupa mnogo od svoje persone heroja ali dopušta da sve oko njega dobije formu mračne bajke.

U pogledu spektakularne akcije, FAST AND THE FURIOUS je verovatno najambicioznije zamišljen, ali TAKERS je bez sumnje najveštije izvedeno ostvarenje u njegovoj karijeri. Reditelj John Luessenhop koji je slično Walkeru, prisutan na margini, u saradnji sa JJ Perryjem napravio je svež B-film, sa maštovitom akcijom, i prijatno iznenadio na bioskopskim blagajnama.

U domenu B-projekata, Walker nema razloga ni da se stidi ronilačkog trilera INTO THE BLUE, iz vremena kada se John Stockwell još uvek trudio kao reditelj, a JOY RIDE kultnog reditelja Johna Dahla, spada u tu grupu i ima svoje fanove.

Šteta je što Walkerov drugi lik policajca na tajnom zadatku u filmu THE DEATH AND LIFE OF BOBBY Z, ekranizaciji romana Dona Winslowa nije bio deo bolje filmske celine jer je ovo jedno od pionirskih ostvarenja koje se bavi surovim meksičkim kartelima.  

Poslednjih godina, Walker je imao teškoća da nađe bioskopske projekte mimo serije FAST AND THE FURIOUS. Ipak, i kada bi se našao u DTV areni radio je projekte sa jakim autorskim pečatom. U tom pogledu naročito treba istaći odličan južnoafrički odgovor na trilere iz kalupa COLLATERAL-PHONE BOOTH-CELLULAR pod nazivom VEHICLE 19 koji odlikuje jako zanimljiv rediteljski koncept.

Deo Walkerove skromnosti i nenametljivosti bio je vezan i za njegova interesovanja izvan filma. Naime, on se bavio proučavanjem životinja i stalno bio na ivici da u potpunosti napusti šoubiznis. Ovu temu je samo dotakao na filmu, u EIGHT BELOW Franka Marshalla, Spielbergovog partnera i specijaliste za priče o preživljavanju u surovim uslovima (setimo se filma ALIVE).

Pored novog FAST AND THE FURIOUS, Walker će posle smrti imati i premijeru filma BRICK MANSIONS, akcijaša u produkciji Luca Bessona, čoveka koji je sa naslovima poput TRANSPORTERa i TAKENa pokazao da razume šta treba ljubieljima bioskopske akcije i možda je baš ovaj projekat bio uvod u plodnu saradnju između njih dvojice. Nažalost, to nikada nećemo saznati.

Paul Walker je glumac kome je prerana smrt možda obezbedila mogućnost da zauvek ostane u sećanju šire javnosti, a ne samo filmofila. Ipak, ova tragedija treba da nas podseti na sve one neznane junake, nenametljive profesionalce koji su besprekorno radili svoj posao, držeći se ekrana i onoga što najbolje znaju, prepuštajući pretenzije i histeričnu popularnost drugima.

Paul Walker je bio glumac koji je jasno razumeo svoj profil i nikada se nije ogrešio. Slava mu!