Wednesday, February 20, 2019

FEST PREPORUKE (2)

U drugoj epizodi preporuka, ostajemo u Francuskoj, i ponovo je reč o umetničkoj retrospektivi jednog glumca. Svako ima svoga Cassela, a Felix Maritaud je prva zvezda francuskog queer filma.
FEST sada već tradicionalno ima program komplementaran specijalizovanom festivalu Merlinka u pogledu filmova na gej teme, i ovog puta nudi izvanredan diptih Felixa Maritauda.
JONAS je formalno televizijski film, i govori o mladom gej otpadniku koga je u životnu krizu dovela jedna trauma koju nikada nije uspeo da prevaziđe. Što manje znate o zapletu ovog filma, to bolje a Maritaud je tu nastavio niz uspešnih rola započet u 120 BPM. U pogledu realizacije JONAS međutim ni po čemu ne zaostaje za onim što se snima za veliki ekran, s tim što je možda malo pitomiji u prikazu seksa.
To se ne može reći za SAUVAGE, izuzetan drugi film na ovom Maritaudovom umetničkom ciklusu koji je prilično hardkor kad je reč o prikazu seksa, što je uostalom tradicija FESTovih ponoćnih programa, ali je iznad svega jedna moćna socijalna drama koja evocira uspomenu na MIDNIGHT COWBOY, jedan od najupečatljivijih filmova sa prvog FESTa. Glavni junak ovog filma je pariski hustler, junak krajnje neizvesne sadašnjosti, a naročito budućnosti koji tavori na margini uličnog tržišta seksa. Čim se u dijalogu začuje srpski jezik, znamo da je junak na stranputici a njegov sunovrat je totalan jer Srbi i jesu obeležili jednu davnu eru pariskog hustlinga sa krvavim posledicama. Svet koji SAUVAGE prikazuje naseljavaju žrtve i gubitnici, bilo da su klijenti ili seksualni radnici, a srečni ishodi su ponekad strašniji od katastrofalnih. Unutar svega ovoga autori uspevaju da naprave film koji je atmosferičan, ubedljiv i uprkos tome što nema neke naročito agresivne melodramske preokrete izrazito zaokružen.
Premijera ovog filma u Kanu nije bila slučajnost, a njegov dolazak na FEST je fino podsećanje na prvo izdanje ovog festivala i utisak koji je ostavio Schlesingerov klasik.