SAŠA RADOJEVIĆ tumači TILVU ROŠ
Povodom debitantskog filma Nikole Ležajića TILVA ROŠ javio se i Saša Radojević, jedan od najznačajnijih ideologa svega zanimljivog i naprednog u našoj kinematografiji. Evo njegovog teksta:
„Tilva roš“ Nikole Ležaića prvorazredna je tinejdžerska drama koja konačno potvrđuje zrelost generacije zaslužne za promovisanje Novog srpskog filma kojem, između ostalih, pripadaju dela Stevana Filipovića, Mladena Đorđevića i Srđana Spasojevića. Posebno raduje to što se filmovi pomenutih autora, bez puno zaziranja od optužbi za megalomaniju, mogu uvrstiti u koordinate relevantne za aktuelne umetničke svetske trendove.
Novoholivudski reditelji su kao obaveznu tačku imali nostalgično evociranje zajedničke prošlosti koje je prožeto rok muzikom obrađivanog doba, ali je glavni akcenat bio na idiosinkratičnosti, odnosno identifikaciji sa izolovanom grupom čija struktura i međuodnosi imaju univerzalno značenje za sve one koje prolaze kroz bolan proces vrhunca tinejdžerske socijalizacije.
Problem sa odrastanjem i prelaskom u svet obaveza prilično je relaksiran supkulturnim nerafiniranim humorom eksploatacionih tinejdžerskih serijala („Mrak film“) ili upotrebom natrprirodnih efekata koji pružaju pompeznu mimikriju (serijal „Sumrak“ i saga o Hariju Poteru).
Film „Tilva Roš“, s druge strane, ima brojne kvalitete koji, nažalost, neće biti adekvatno analizirani zbog intelektualnog oportunizma koji vlada ovdašnjim oficijelnim medijima. Istina, taj oportunizam je oduvek dominirao tim medijima, ali nas savest obavezuje da ne prenebregnemo inovacije koje donosi film Nikole Ležaića.
Dužnost Doba nevinosti, kao foruma baziranog na jednoj tinejdžerskoj filmskoj priči, jeste da registruje promene koje je „Tilva Roš“ donela u okviru tog važnog žanra u srpskoj kinematografiji.
Najpre, važno je naglasiti prelom koji donosi „Tilva Roš“ - sazrevanje u srpskom filmu konačno počinje sa krajem tinejdžerskog doba. Time je označen oproštaj od socijalističkog principa po kojem establišment drži u pokornosti mlade infintilizujući ih, zapravo oslobađajući ih od odgovornosti do zrelih godina, a samim tim i mogućnosti da o nečemu odlučuju. Pseudosocijalistički pristup tematici koja se bavi mladima u srpskom filmu je proširen i u prvoj deceniji 21. veka, kada se laka narkotizovanost predstavlja kao inicijator omamljenosti i uspavanosti, a nikako kao supstitut za osećanje bola.
U filmu „Tilva Roš“ narkotizovanost je samo deo priče, nikako ključni momenat koji može da zamagli širu sliku. Tinejdžeri iz provincije - slika Bora u filmu „Tilva Roš“ nije bitno drugačija od one u sličnim devastiranim gradovima Srbije – generišu supstancijalni omladinski bunt oslobođen ideologije i srednjeklasnog velegradskog raskida sa kulturom roditelja. Taj bunt se vezuje za traumu odrastanja i kraja grupe (i jednakosti u njoj) koji neminovno dolazi sa poslednjim letom mladosti. Nekada je navođeno da je u američkom filmu srednja škola bila poslednji razred zajedništva. U srpskim filmovima to nikako nije bio slučaj – sve do „Tilva Roša“.
Pravo analitičko blago leži o razmatranju bondovanja (latencija je samo element toga) između dvojice glavnih junaka filma „Tilva Roš“. Devojka koja se nađe u središtu unosi nemir među njih, ali ne i seksualnost. Izostanak seksualnosti svedočanstvo je o potisnutosti tog nagona koji svoj kanal ispoljavanja pronalazi u vratolomijama i samopovređivanju.
„Tilva Roš“ je film koji se, pored mnogih inspirativnih pristupa, može posmatrati i kao trezor za čitanje krhke tinejdžerske seksualnosti. Otvaranje tema (auto)nasilja i politike, socijalne frustracije i izvrsnosti (vožnja skejtera i odvažnost prilikom ignorisanja sila gravitacije), tela i kazne, neoliberalističkog prepariranja svesti, stopljenosti američke rok muzike i srpskih pejzaža i mnogih srodnih sadržaja prisutnih u filmu Nikole Ležaića čekaju nas posle 1. februara i beogradske premijere filma „Tilva Roš“ u Domu omladine.
10 Comments:
Bla, bla, bla...."bondovanja"....bla, bla, bla....."infintilizujući"....bla, bla, bla.........."narkotizovanost".....bla, bla, bla...."idiosinkratičnosti"....bla, bla, bla.....
Da li je bilo kome jasno šta je pisac hteo da kaže?
....ali "BONDOVANJE"?!?
sranje, pisac je glup. ahahahaha
glup ti tata
bor forever!
Ako nekoga ne razumes, ne znaci da je glup. Odrasti
Recnik stranih reci u ruke, mozda ti pomogne
Napokon prave reči za ono što čini film u Srbiji danas
Ma bravo
2015-12-25keyun
ray-ban sunglasses
vans sneakers
fit flops
michael kors handbags
cheap uggs<
coach outlet
cheap ray ban sunglasses
louis vuitton handbags
louis vuitton outlet
cheap rolex watches
ugg boots
coach outlet store
michael kors outlet online
coach clearance
nike roshe run mens
abercrombie outlet
hollister clothing
hollister outlet
coach outlet online
michael kors outlet
sunglasses oakley
michael kors outlet online
louis vuitton outlet stores
cheap ugg boots
uggs on sale
oakley sunglasses
ray ban sunglasses
soccer shoes
ray ban sunglasses
ugg slippers
uggs boots for women
gucci outlet
toms outlet
michael kors outlet clearance
p90x
nike trainers sale
replica rolex watches
air max 95
lebron james basketball shoes
hollister clothing
adidas shoes
burberry outlet
ugg outlet
michael kors outlet
longchamp outlet
michael kors outlet
coach outlet clearance
rolex watches
michael kors outlet store
cheap nike shoes sale
adidas nmd
fitflops sale
michael kors handbags wholesale
kobe shoes
michael kors handbags
swarovski jewelry
michael kors clearance
nike air max 90
jordan 4
toms shoes
louboutin pas cher
true religion outlet
coach outlet
cartier watches
fitflops outlet
soccer jerseys
michael kors handbags
cazal outlet
ferragamo shoes
true religion jeans
ed hardy clothing
ray ban sunglasses sale
ray ban sunglasses
gucci outlet online
chrome hearts sunglasses
czq20160824
nike tn pas cher
coach outlet online
oklahoma city thunder
nike outlet store
coach outlet online
nike huarache
dsquared clothing
denver broncos jerseys
chrome hearts clothing
coach outlet online
Post a Comment
<< Home