MICHAEL WINNER (1935-2013)
U proteklih šest meseci napustila su nas
dvojica Britanaca koji nisu umeli da snime dosadan film.
Prvo je otišao Tony Scott, ostavivši veliku
prazninu ali i još veći trag u istoriji filma i katalogu rediteljskih postupaka
kojima je izborio mesto u savremenoj praksi. Juče nas je napustio Michael
Winner, reditelj koji nije izmislio ništa novo, ali je imao sposobnost da one
do tada uspostavljene standarde dovede do savršenstva, i pruži rediteljsku
ozbiljnost pričama koje su do tada bile prepuštane kojekakvim, često neveštim
rediteljima.
Michael Winner je kroz najprepoznatljiviji deo
karijere prošao sa etiketom tezgaroša, tretiran je sa podsmehom, svaki njegov
film je nailazio na negativnu predrasudu koju bi obično prevazišao – retki su
reditelji o čijim filmovima kritičari kažu da su dobri upros tome što ih je on
režirao. Ovakav status je naizgled neočekivan, Winner je radio i za velike
studije i za bogate nezavisne producente, radio je sa velikim zvezdama,
postizao je uspehe, a mnogi drugi reditelji koji su radili, ili se obreli, u
tom miljeu nailazili su na adekvatno poštovanje, primera radi Don Siegel ili
Robert Aldrich.
Tajna podsmeha prema Winneru nalazi se na
njegovim počecima.
Ono što je Tonyju Scottu bio Tom Cruise,
Winneru je bio Oliver Reed. Na početku, posle niza kratkih filmova i rada za
BBC, Winner počinje karijeru kao jedan od mladih britanskih reditelja u pokretu
„mladih gnevnih ljudi“ a Oliver Reed ostvaruje zapažene role u njegovim
energičnim, buntovničkim filmovima poput I’LL NEVER FORGET WHAT’S’ISNAME i THE
JOKERS. Posle ovog početka koji je podelio sa kolegama kao što su Lindsay
Anderson ili Tony Richardson, Winner odlazi u Holivud gde počinje da radi na
filmovima koje ljubitelji ranih radova jedino mogu tumačiti kao tezge.
Sa odlaskom u Holivud, u repertoarski film
često sumnjivog ukusa, na granici eksploatacije, tonu sve nade nekadašnjih
poklonika i Winner biva obeležen kao „plaćenik“ za ceo život. Otud ne treba da
čudi njegov potonji krajnje živopisan javni nastup u kome se javno hvali sa
koliko je žena spavao, insistira na statusu bonvivana
koji često dovodi do paroksizma.
Njegove radove krase izuzetan osećaj za ritam, lakoća izlaganja priče i smisao za humor. Protivnici su bili u pravu kada su tvrdili da su neki njegovi filmovi upravo zahvaljujući veštoj realizaciji delovali sadržajnije nego što su zaista bili i Winner spada među reditelje koji su sredinom sedamdesetih pružili A-karoseriju filmovima na B-pogon.
Dok je Reedu oprošteno jer nije prvi alkoholičar
među glumcima koji je pijan teturao po setovima bez jasne ideje šta snima,
prodajući svoj talenat i ugledno ime za sitninu, Winner nije imao presedana jer
do tada nijedan respektabilan reditelj nije napravio takav zaokret od socijalno
angažovanog filma prema šundu.
Kao što je Tony Scott imao redovnu saradnju sa
Denzelom Washingtonom i u određenom smislu formirao njegovu karijeru sa
filmovima kao što su CRIMSON TIDE i MAN ON FIRE, tako je i Winner redovno radio
sa Charlesom Bronsonom. Ponudio mu je najdugovečniju franšizu u karijeri – lik Paula
Kerseya u serijalu DEATH WISH koji je držao vitalnim i u prvom i u vrlo
bombastičnom trećem delu, pružio mu je ikonoklastičan „intelektualistički“
akcijaš u MECHANICu i pristojan vestern CHATO’S LAND – svakako ne najbolji
nastup ovog glumca u tom žanru, ali jedan od zanimljivijih.
Ne sme se potceniti ni Winnerov angažman u
žanru horora – THE SENTINEL spada među ambicioznije filmove žanra u kasnim
sedamdesetim, NIGHTCOMERS po romanu Henryja Jamesa gura adaptaciju velikog
pisca bliže ovom žanru nego što je kritika očekivala i uključuje Marlona Branda
u „nedolični“ žanrovski pokušaj da se klasik pretvori u eksploataciju. Međutim,
skriveni favorit ostaje zaboravljeni i nepravedno oklevetani slasher SCREAM FOR
HELP po scenariju čuvenog Toma Hollanda koji zaslužuje rehabilitaciju.
Film po kome najpre treba pamtiti Winnera je
FIREPOWER iz 1979. godine sa James Coburnom, Sophiom Loren i OJ Simpsonom,
skoro besprekorni internacionalni triler sa izuzetno realizovanom akcijom,
humorom na pravim mestima i obiljem stila. U njemu je Winner postigao sve ono
što je želeo ali nije u potpunosti uspeo da pruži u svom iskoraku u prvoklasni
internacionalni triler sa filmom SCORPIO.
Sve do poslednjeg dana, Winner je bio
energičan i relevantan reditelj. Njegov pretposlednji film DIRTY WEEKEND iz
1993. godine je prljava, izopačena, priča o osveti, svojevrsni ženski DEATH
WISH u kome je bio nestašniji od mnogih mlađih reditelja.U tom filmu pronašao je i žar za socijalnu kritiku koji ga je krasio u mladosti, i u njemu je na određeni način sažeo čitavu karijeru i poetske postulate koji su ga krasili.
Opus je okončao filmom PARTING SHOTS,
paradoksalno ostvarenjem koje je sasvim u duhu mahom groznih glumačkih radova
Olivera Reeda koji je svratio samo da se zapljune, i reklo bi se nečim što je
najbliže onome za šta je kritika nepravedno optuživala Winnera celog života, a
to je tezga.
Tony Scott je počeo u svetu reklama, Winner je
u njemu završio. Doduše, ne iza kamere već ispred, koristeći svoju harizmu za
promociju osiguranja.
Winnerovi filmovi će preživeti, ne samo
zahvaljujući svom kvalitetu koji je prepoznala publika već i trendu rimejkova
kojim je već obuhvaćen MECHANIC a sledi ga najavljeni DEATH WISH.
Tony Scott je otišao pod misterioznim
okolnostima, izvršivši samoubistvo čiji motivi su još uvek nerazjašnjeni. Iza
ogromnog uspeha i uticaja krilo se neko nepodnošljivo nezadovoljstvo. Winner je
preminuo u 77. godini, odajući do poslednjeg trenutka utisak da je zadovoljan
čovek, uprkos svemu onome što je kritika izrekla o njemu.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home