ĐENKIN POVRATAK
Dimitrije je spremio malo razmišljanje o novitetima starih konkursaša iz Filmskog centra Srbije, da se zabavimo dok čekamo rezultate:
Danas je na sajtu Filmskog centra Srbije osvanula vest o tome kako je
osnovan Akcioni odbor za borbu protiv tendencije da se ne sprovodi i
opstruira Zakon o kinematografiji. Već je poznato da Vlada Srbije nije
namenila novac za produkciju u 2013. godini i o tome već mesecima kukaju
razni filmski radnici, među kojima su najglasniji upravo protagonisti
vrlo sočnih detalja iz izveštaja Državne revizorske institucije o
periodu kada su ulagane desetine miliona dinara u filmske projekte.
No,
ostavimo ranija rasipanja i potpuno odsustvo administrativne kulture na
stranu. Akcioni odbor traži od Ministarstva finansija i Ministarstva
kulture da poštuju zakon o kinematografiji, a očigledno ne čini ništa da
isti taj zakon poštuje sam Filmski centar Srbije koji je krajem januara
javno priznao da će se oglušiti o Zakon u toku svog Konkursa, Dragi učesnici Konkursa,
Filmski
centar Srbije Vas obaveštava da je na Konkurs za sufinansiranje
proizvodnje domaćih dugometražnih igranih filmova, sufinansiranje
razvoјa proјekata domaćih dugometražnih filmova i sufinansiranje
unapređenja i razvoјa filmskog scenariјa koji je raspisan 1. novembra
2012. godine i trajao je do 1. decembra 2012. godine, stiglo ukupno 195
prijava i to:
63 prijave za domaći dugometražni igrani film,117 prijava za unapređenje razvoja filmskog scenarija i
15 prijava za razvoj projekata domaćih dugometražnih filmova.
Na
Konkurs za sufinansiranje proizvodnje domaćih dokumentarnih filmova -
dugometražnih, srednjemetražnih i kratkometražnih, sufinansiranje
proizvodnje manjinskih koprodukciјa i sufinansiranje proizvodnje domaćih
dugometražnih i kratkometražnih animiranih, kratkih igranih i
eksperimentalnih filmova koji je raspisan 20. novembra 2012. godine i
trajao je do 20. decembra 2012. godine, stiglo je 148 prijava i to:
70 prijava za dokumentrani film,27 prijava za kratki igrani film,
31 prijava za animirani i eksperimenatlni film i
20 prijava za sufinansiranje manjinskih koprodukcija.
Iako je Zakonom o kinematografiji za sprovođenje јavnog konkursa za finansiranje i sufinansiranje proјekata u kinematografiјi definisano da Komisija treba da dostavi rang liste odabranih projekata u roku od 60 dana od dana zatvaranja konkursa, zbog količine podnetih prijava i kako bi članovi Komisije što odgovornije obavili posao, odlučeno je da se rok produži do 1. marta 2013. godine, odnosno do 15. marta 2013. godine.
Nadamo se da ćete imati razumevanja za produženje roka za donošenje odluke.
Filmski
centar Srbije dakle javno objavljuje da ima nameru da krši Zakon o
kinematografiji a potom to i čini. Na sve to čak ne nudi ni eventualnu
refundaciju učesnicima Konkursa kojima možda ne odgovara da se krši
Zakon, ili možda imaju neke planove u vezi sa finansiranjem svog rada
koji se baziraju na tome da Konkurs FCSa ipak nekada mora da se završi i
da se onda ide dalje.
U ovom pismu nije ponuđena nikakva opcija za one koji "nemaju razumevanja za produženje roka za donošenje odluke". Ta samouverenost da će svi "imati razumevanja"
proističe iz bahate pretpostavke da učesnici Konkursa ustreptalo čekaju
novac od FCSa i da će zbog toga ćutati. Slutim, verovatno nije bilo
masovnijeg "otkazivanja razumevanja" tako da su psihološki trikovi FCSa urodili plodom.
Organizovanje
rada Komisije inače nije najsloženiji posao na svetu, naročito ako se
za taj zadatak selektiraju ljudi koji su spremni da u skladu sa
profesionalnim kriterijumima i elementarnom radnom etikom sprovedu taj
proces. Potpuno je paradoksalno da su rokovi za predaju fiksni a da su
rokovi za rezultate ne samo protivni Zakonu već i potpuno klizni jer u
vreme pisanja ovog posta 15. marta, dakle na dan kad je sam Filmski
centar rekao da će objaviti rezultate, njih još uvek nema. Doduše ovaj
radni dan traje, pa će se možda nešto promeniti u predstojećim časovima
no to ne menja na stvari - FCS ne poštuje ne samo Zakon već ni kršenje
Zakona koje je sam sebi dopustio.
Ko, bez nekih nečasnih namera,
može da se bori za davanje novca ljudima koji nisu u stanju da ispune
čak ni najjednostavniji zadatak, ili da drže vlastitu reč? Imajte na
umu, od FCSa niko nije tražio ni da ima kompetentnu Komisiju, ni da ona
mudro odluči, ni da bude poštena i pravedna ili na visokom nivou. Traži
se samo da donesu odluku onda kada su nam oni sami obećali.
Ne
treba naročito ni isticati to da se sada ispostavilo da su stručnjaci
iz Filmskog centra raspisali Konkurs u vreme kada nema novca za
produkciju, tako da se postavlja ozbiljno pitanje da li su oni na bilo
kom nivou bili u komunikaciji sa institucijama koje su zadužene za
finansiranje njihovog hobija, pošto sve ovo ne liči na ozbiljan posao.
Otud je apostazija Zakona o kinematografiji prisutna na svim nivoima, a ponajviše upravo u samom Filmskom centru Srbije. Otud bi Akcioni odbor za početak trebalo da se okrene rešavanju manjeg i lakšeg problema.
22 Comments:
Znali su oni vrlo dobro da nema para kada je raspisan konkurs. Raspisivanjem konkursa traže opravdanje za postojanje FCSa, svoje lepe i sigurne državne plate, kao i fine dnevnice za vreme poseta festivalima. Birokratija koja se bori samo za svoj opstanak.
Situacija nije bas takva kako se opisuje ovde. Povodom rezultata konkursa, objasnjeno je juce u FCS-u sta se desava i zasto... ne sirite dezinformaciju...
Kazes "starih konkursasa" a sta si ti Dimitrije majketi?! Podmaldak SNS-a!? Ne moguce da se peres od ekipe filmskih radnika koje zele sistem. Citaj konkurse, predvidive budzete za kinematografiju, i projkete koje ocenjuje strucna bransa. Sta vise ti odgovara licno da novac dodeljuje onaj ko je na vlasti preko ministra kulture ili finasija!? Ovaj tekst kao da ti je pisao Dragojevic (kome jasno ne odgovara da na konkursu dobija 200 keka eura kad moze preko dinkica ili sad dacica 10 puta vise)...ima ih jos nekoliko ali nisam znao da si u tom taboru! Sramno cak i kad svi znamo da pises za njega i neke od njih! Ok ne ulazimo u tvoj novcanik ali nemoj ni tu u tudji. Sistem brate treba da postoji zbog nas mladih koji ce bar jednom u 3 godine *(to je 6 konkursa x 10 filmova) dobiti neku kintu....ovim drugim putem ni ti ni mi necemo! Ne razumem. Umesto da kazes bravo FCS podmeces guzicu i za nas i za vas, za sve, ti hejtujes! Da nije raspisan konkurs danas se nebi javno debatovalo gde su pare! A raspisan je po zakonu o kinemtografiji. A sto se ne objave rezultati - i to je pitanje za vlast i minsitratsvo jer nece da imenuju nove clanove UO FCS. Isteko starima mandat i nema ko da otvori koverte - po zakonu! Informisi se bolje kod kolega koji su bili na javnoj raspravi PKS ili u FCS pre nego pocens da pises - nemoj da nam dizes pritisak bezveze! Neko moze ovo da procita i shvati te ozbiljno.
Anonymouse, za početak napiši kako se zoveš pošto si očigledno čovek iz esnafa, ne bi li ova rasprava imala dva ravnopravna učesnika. Ja sam svoje ime napisao, napiši ti svoje...
Covek se opet izlupetao. A sve zato sto nije dobio kintu za njegovo k... Doba nevinosti.
Ukoliko nema FCS, vraticemo se u praistoriju gde su se filmovi obezbedjivali S A M O preko veze kod Ministra, znaci bez ikakvog konkursa, komisije i ikakve kontrole...
Sudeći po nivou pismenosti, ovde se žali neko blizak clanovima UO :)
Možda sam se izlupetao ali za razliku od vas smem da stanem iza onoga što sam napisao imenom i prezimenom. Vi očigledno me smete.
Ova rasprava ima i vise od dva ravnopravna ucesnika, jer nas vise sedi, cita i komentarise tvoje blogovske i FB mudrosti bez viseslojnog ili ako hoces preciznije viseugaonog promisljanja i najbitnije bez alternative koje ne znaci time out za sve - i zamisli svi smo iz esnafa. I ne radimo svi za Bjelu i Dragojevica kome ne trebaju javni fondovi. Zasto ti je bitno moje, nasa ime(na), al zaista? Nasa anonimnost nije represivna prema tvojim kritikama... Ako bi se potpisali shvatio bi koliko ljudi iz tvog uzeg i sireg okruzenja su isprovocirani tvojim izjavama i svakako iznervirani a javno nadmetanje bi nam svakako uticalo na odnos. Nema potrebe da svi citaju nasu prepisku pod imenom i prezimenom, onda to dobija potpuno drugaciju konotaciju - a u ovome nema nista licno (sem ponegde emotivni reakcija)ponovicemo ti ovo i mnogo sire licno, na kafi.
Napišite ko ste. Ovako je besmisleno.
Znači, ovde ima više ljudi koji ne smeju da se potpišu :) A je l' neko od vas bar zna da piše?
Film je vizuelna umetnost, ne moraju da vladaju pravopisom da bi se izrazili.
Dimitrije, ovo nije film. Ovo je blog. :)
Očigledno je sistem za koji se ova grupa mladih zalaže baziran na ideji anonimnosti, odnosno netransparentnosti i kršenja pravila, u početku pravopisa a posle i nekih drugih. No, ne znam samo kako ćemo piti tu kafu ako im se podigao pritisak?
Princip anonimnosti bi bio u redu da se raspravlja o gradskom konkursu, ali na FCS-ov se izlazi pod imenom i prezimenom. :)
Ovi mladi ljudi ne žele da se sazna za njihovu ulogu u obračunu sa neistomišljenicima tokom uspostavljanja Sistema kako kasnije ne bi bilo neke protekcije i "prvoboračkih" zasluga.
Pozdravio vas je smart phone za pismenost. Ako je to sve sto imate da kazete, ti, Danilo i ostali sa FB, na ovu temu, onda je vecina sa moje strane bila upravu kada je rekla dzaba pises! Naravno gde nema konstruktivnosti ne nedostaje ni malicioznosti... Ostaj u svom virtuelnom svetu a mi odosmo da zivimo ovaj stvarni. I pusti nas pritisak, brini o svom...
Nadamo se da ste se lepo proveli u virtuelnom svetu. Svratite nekad na kafu. :)
A imamo da kažemo svašta, samo kad bi imali kome...
Šteta što nemate hrabrosti da se predstavite. Lep pozdrav!
Mislim da sam otkrio ko stoji iza ovoga: http://25.media.tumblr.com/tumblr_luvliczyFb1qzpwi0o1_500.gif
Dimitrije, citajuci Dragojevicevo trenutno vidjenje funkcionisanja FCS i njegovog predloga za nacin finansiranja autora i filmova na osnovu svih onih kriterijuma koje je naveo kao najvalidnije u trenutnim uslovima ili uopste, primecujem da je malo paznje posveceno autorima debitantima i nacinu i kriterijumu po kojima se biraju i finansiuraju isti. Mene zanima i korak posle tog prvog debitanstskog filma ili sta se dogadja sa autorima u pogledu finansiranja sledeceg filma ako debitantski nije opravdao ocekivanja te nije doneo ni gledanost ni festivalske pohvale, statue, figure? Dragojevic posle Andjela, Lepih sela i Rana ima prilicno veliki i zasluzen kredit sve da mu i narednih 5 filmova ne valja, on ce ipak ponovo biti u uskom krugu autora koji ce konkurisati za novac za neki svoj buduci projekat, ali sta biva sa famoznim "drugim filmom" mladog autora, kad i kako ce dobiti opet sansu da dobije novac i pokusa opet da snimi film bez obzira na uspeh prethodnog? Slozices se da ni recimo pet hronoloski poredjanih filmova od pocetka stvaranja nekog reditelja koji su po misljenju kritike i publike "losi" ne mora da znaci da sesti nece biti masterpiece. Kakvo je tvoje vidjenje neretkog zapadanja u takve situacije filmskih stvaraoca ?
Jeste. To je vrlo ozbiljno pitanje, naročito ako imamo na umu da se kod nas iz iste državne kase finansiraju i debitanti i veterani, i da se iz iste kase finansira i ono što ima lokalni i ono što ima internacionalni domet, i nečiji blistavi početak i nečiji sivi kontinuitet. Na to gledam ovako - reditelji će morati da snose konsekvence svog prethodnog filma. Uzgred, važno je naglasiti da se po nekim standardima prva dva filma smatraju "debitantskim" a po nekim samo jedan. Dakle, ako je reditelj snimio film koji nije bio na festivalima i niko ga nije gledao, ili mora da napiše i pripremi superioran projekat za Konkurs koji će da se plasira mimo toga što nema "akumulirane bodove" ili mora da snimi neki film u teškim uslovima van ili na obodu sistema. Isto važi i za starije reditelje koji su nekada bili imena ali već godinama operišu samo u lokalnim uslovima gde idu maltene samo na lokalne festivale ili po regionu i filmove im niko ne gleda u bioskopu. Naravno, ne treba da prestanu da rade, ali treba da se umere u svojim budžetima, konkurišu za niskobužetni film i sl. U Srbiji trenutno imamo situaciju da reditelji dobijaju novac za nove filmove iako prethodni film nisu ni završili pa samim tim ne znamo ni da li su snimili uspelo ili neuspelo delo. To je recimo luksuz koji naša kinematografija ne može sebi da dozvoli. Elementarna kultura trošenja državnog novca nalaže da se prethodni projekat završi i evaluira da bi se dobio novac za sledeći. Međutim, nedavno procureli podaci Državne revizorkse institucije pokazuju da to nije slučaj, recimo Boban Skerlić još nije pokazao svoj film TOP JE BIO VREO a već je mimo konkursa dobio pet miliona dinara od Ministarstva kulture za sledeći film po Čika Jovi Zmaju. Takva praksa ne bi smela da se dešava ako se uspostavi ikakav sistem. U Srbiji nažalost sada važi jedan sistem u kome remek-delo reditelju ne garantuje sledeći film, niti mu potpuni promašaj ne remeti šanse za sledeći. Većina naših reditelja ne bi imala karijere kada bi se gledali njihovi prethodni filmovi.
Post a Comment
<< Home