Sunday, August 26, 2007

NOVINARI vs REALNOST


Čak i tradicionalno korumprirani srpski filmski novinari počeli su da primećuju kako se realnost sada već previše razlikuje od njihovih izveštaja. Ovih dana su ekstatično pričali o prijemu filma HADERSFILD u Sarajevu, o tome kako je to bila najbolja projekcija, najveći aplauz, opšta histerija i oduševljenje, kako je film favorit i tako to, da bi onda bile objavljene nagrade i ispostaviće se - film ništa nije dobio.


Pošto su raniji izveštaji govorili kako je sarajevski festival na kolenima pred HADERSFILDOM, sada se u u igru uvodi teorija zavere kako srpski filmovi ne dobijaju nagradu u Sarajevu iako svaki put očaraju publiku. Međutim, HADERSFILD nije dobio nagradu ni u Novom Sadu, ni u Sopotu, da li i tamo postoji zavera protiv srpskog filma?

Evo teksta iz Blica Nedelje, u kome implicitno priznaju da se njihovi izveštaji ne uklapaju u stanje stvari na terenu.

Filmski festival u Sarajevu

Ovacije za „Hadersfild“

Najveću pažnju publike na sinoć završenom 13. „Sarajevo film festivalu“ privukla je projekcija filma „Hadersfild“ Ivana Živkovića, koja je preksinoć ispraćena gromkim aplauzima i pohvalnim komentarima. Gost Filmskog festivala u Sarajevu bio je i ministar kulture Republike Srbije Voja Brajović, koji je u izjavi za „Blic nedelje“ rekao: „Oduševljenje i ovacije i publike i stručnog dela javnosti svojevrsno su priznanje ovom filmu, a rekao bih i srpskoj kinematografiji. Zahvalio sam se ovom renomiranom festivalu što smo imali priliku da u okviru njegovih programa prikažemo čak 11 ostvarenja srpske kinematografije, od dokumentarnih do igranih filmova. Ne treba zaboraviti ni podršku koju je kinematografija BiH dala srpskom filmu na Eeuroimažu. U razgovorima koje sam imao s kantonalnim i federalnim čelnicima kulture, gospodom Emirom Hadžihafizbegovićem i Gavrilom Grahovcem, došle su do izražaja njihove reči hvale, dogovarali smo se o budućoj saradnji, od gostovanja do koprodukcija. Jedan od njihovih predloga odnosio se na saradnju u oblasti muzike, od filharmonije do etno sastava. Rečju, ljudi su zaista otvoreni za saradnju. A nema dileme, napravili su, između ostalog, jedan zaista vanredan filmski festival. Prijem koji smo napravili nakon projekcije ‘Hadersfilda’ bio je, kako kažu upućeni, najposećeniji na festivalu.“ Konferencija za novinare povodom „Hadersfilda“, koja je prethodila projekciji, najduže je trajala u odnosu na sve koje su održane na festivalu. „Pitanja su se najviše odnosila na proces rada i temu kojom smo se bavili“, kaže za „Blic nedelje“ reditelj Ivan Živković. „Nije bilo pitanja kakva sam možda i očekivao, u smislu provokativno političkih. Bilo je mnogo upitno-pohvalnih konstatacija i komplimenata na račun glume Nebojše Glogovca i Gorana Šušljika. Tokom druge projekcije više od pola sale bili su stranci što je, razume se, za nas veoma važno. Priča o prijateljstvu, o izgubljenoj generaciji koja usled sticaja društvenih okolnosti i (ne)prilika (ne)uspeva da uhvati korak i nađe smisao, kojom se ‘Hadersfild’ bavi dirnula je gledaoce.“ Po rečima Gorana Šušljika, glumca i producenta, i na konferenciji i posle projekcije mnogo se razgovaralo o filmu: „Dosta se govorilo o njegovoj univerzalnoj tematici, o tome da se glumci pojavljuju i kao producenti, bilo je, za razliku od viđenja nekih naših kritičara, izvrsnih komentara o tome kako smo dramski tekst pretočili u scenario. Što se mog utiska tiče, moram da kažem da je Filmski festival u Sarajevu zaista kinematografska manifestacija prvog reda.“

Jedina premijera srpskog dugometražnog igranog filma u Sarajevu je „Princ od papira“ Marka Kostića. Scenaristkinja tog filma Vladislava Vojnović za „Blic nedelje“ kaže da su prezadovoljni prijemom. - Film „Princ od papira“ prikazan je u okviru programa dečjeg filma. Imali smo dve pune projekcije, a posebno je atraktivna ona u Skenderiji gde je bilo 3.000 gledalaca. Pored premijere „Princa od papira“, u Sarajevu su mi bili važni susreti sa stranim producentima, jer je u okviru CineLinka predstavljen projekat „Kako su me ukrali Nemci“, za koji smo scenario napisali Miša Radivojević i ja - rekla je Vladislava Vojnović. U okviru programa „U fokusu“ prikazani su filmovi „Klopka“ Srdana Golubovića i „Sutra ujutru“ (2006) Olega Novkovića. Na ovogodišnjem festivalu u Sarajevu Novković je (zajedno sa koscenaristkinjom Milenom Marković) dobio nagradu CineLink za scenario „Beli, beli svet“. U obrazloženju žirija koji se bavi „projektima u razvoju“ navodi se da nagrađuju „svežinu pristupa univerzalnoj tematici moralnog poniranja i energiju projekta“. EAVE CineLink stipendija dodeljena je Uliksu Fehmiu, producentu filma „Beli, beli svet“.

Pobedio „Čovekov strah od boga“

Nagrada za najbolji igrani film na festivalu u Sarajevu pripala je turskom reditelju Ozeru Kiziltanu za "Čovekov strah od boga". Priznanje za najboljeg glumca pripalo je Saši Petroviću za ulogu u filmu Srđana Vuletića "Teško je biti fin", a za najbolju glumicu Sadet Isil Aksoj za ulogu u turskom filmu "Jaje" Semiha Kaplanoglua. Specijalna nagrada žirija (kojim je predsedavao glumac Džeremi Ajrons) otišla je u ruke Teone Strugar-Mitevske, rediteljke filma "Ja sam iz Titovog Velesa", dok je specijalno priznanje žirija dodeljeno glumici Mariji Varga za ulogu u filmu "Iskino Putovanje". Tako se već godinama utvrđena tradicija u Sarajevu ponovila. Filmove iz Srbije odlično prihvata publika, smatraju ih favoritima - i na kraju najčešće ostanu bez nagrade.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Novinari inace, nemaju bas neko znanje.To sto su kao bili dobri komentari posle projekcije i kao veliki aplauz je povrsinsko prikazivanje stanja stvari. Za neku novinarsku platu ne moze da se kupe ni ozbiljne knjige a kamoli sad da ocekujemo od novinara koji ode na neki festival da se jos bavi nekom analitikom. E super vam je film bas je bio veliki aplauz.Aplauz uvek kurtoazno usledi i za najvece sranje a komentari tipa super vam je film ne znave ama bas nista. Naravno pod pretpostavkom da je stvarno bio takav aplauz i ti komentari. Novinari em malo znaju, em su lose placeni regularno. Vecini novinara vaznije je da se najede napije nekom dodvori, izvuce neku korist za sebe i napise tekst bez gramatickih gresaka relativno pismen na vreme. Niti novinara zanima sustina, a sve i da ga zanima nije dovoljno kvalifikovan. Niti je novinaru u bilo kom interesu da bas uvek prikaze realno stanje stvari.

3:25 PM  
Anonymous Anonymous said...

stvarno je bio najveci aplauz, bila, videla...

9:52 AM  

Post a Comment

<< Home